Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Interview med en mentorvirksomhed - Mannov

I Mind Your Own Business har alle mikrovirksomhederne en mentorvirksomhed, som bidrager med ekspertise, rådgivning og sparring til drengenes projekter. I den forbindelse har vi mødt Mannov, der er mentorvirksomhed for Nørrebroløbet.

Mannov er et af Danmarks største kommunikationsbureauer, og deres kerneforretning er rådgivning, PR og kommunikation på alle niveauer for alle typer virksomheder og organisationer.

Et af Mannovs specialer er at rådgive andre virksomheder om strategisk CSR og den gode kommunikation af virksomhedernes CSR-aktiviteter. Det er dog ikke af strategiske årsager, at Mannov har valgt at deltage aktivt i Mind Your Own Business. Direktør og partner i Mannov, Reinholdt Schultz fortæller:

”Som Danmarks førende kommunikationsbureau bliver vi tit spurgt, om vi vil være med i almennyttige projekter, men vi takker som regel “nej tak”. Som konsulenthus sælger vi vores tid, og hvis vi skal bruge timer på at arbejde frivilligt for gode projekter, går tiden fra vores kunder. Derfor skal projekter ramme vores virksomhed meget præcist, hvis vi skal involvere os – og det gør Nørrebroløbet. Vi er en Nørrebrovirksomhed, og dermed er vi meget tæt på drengene fra Gadepulsen. Derfor sagde jeg ja med det samme, da vi blev spurgt, om vi ville være med. Jeg håber, at vi på den måde kan være med til at vise andre sider af Nørrebro, end dem man altid hører om; nemlig ballade, optøjer og bander – og forhåbentlig kan vi også give drengene en både sjov og lærerig oplevelse.”

Nørrebroløbet var spot-on i forhold til opgaven som mentorvirksomhed

Reinholdt fortæller også, at motion og sundhedsfremme er emner, de både interesserer sig for og arbejder professionelt med i Mannov. Nørrebroløbet kombinerer altså mange af de ting, der ligger virksomheden nært, og det gav derfor god mening for Mannov at træde ind som mentorvirksomhed:

”Nørrebroløbet var spot-on i forhold til opgaven som mentorvirksomhed. Så vi var glade og stolte over at blive spurgt, om vi ville være med. Selvom jeg egentlig slet ikke har tid, kunne jeg ikke sige nej. Jeg sendte en mail rundt i huset og spurgte, om folk var friske, og jeg fik virkelig mange positive tilbagemeldinger. Det endda fra folk, som har en meget travl hverdag med både arbejde og familie.”

Video om Nørrebroløbet

Det giver medarbejderne en stolthed at være med i Mind Your Own Business

Hvad giver det jeres virksomhed, at I deltager i et projekt som Mind Your Own Business?

”Medarbejderne bruger mange timer hver dag på deres arbejde, og derfor skal de også meget gerne være stolte over deres arbejdsplads og de værdier, som den repræsenterer. Derfor gælder det om at finde nogle projekter – udover de almindelige dagligdagsprojekter – som kan bidrage til at give folk en stolthed. Sådan et projekt er Mind Your Own Business.

Hvad betyder det for jeres virksomhed, at medarbejderne er stolte af at deltage i Mind Your Own Business?

”Jeg tror de fleste, der har været hos os vil sige, at vi har en helt unik ånd. Hos os er vi som en familie og vi har også jævnligt kontakt med tidligere medarbejdere. Vi har nogle stærke værdier i Mannov, som blandt andet handler om samarbejde og begejstring i det, vi foretager os, og derfor vil vi gerne involvere os i frivillige projekter, som kan bidrage til at give os nogle nye oplevelser sammen. Vi lærer jo hinanden at kende på en ny måde ved at være fælles om det her, og det styrker vores fælles ånd.”

Vi har stor erfaring med CSR og ved pr. intuition, hvad vi skal være med til

Tænker I som ledelse strategisk over, at I bygger en fælles ånd op og måske får mere motiverede og engagerede medarbejdere ved at deltage i et projekt som Mind Your Own Business?

”Nej egentlig ikke. Den ånd er hos os i forvejen. Jeg kunne godt sætte mig ned og skrive et strategisk papir om det, men vores værdier er så godt indarbejdet, at vi pr. intuition ved, hvad vi skal være med til, og hvad vi ikke skal være med til.”

Det udvider vores horisont at se en anden verden

“Den første dag, hvor drengene, venturepiloterne og os fra Mannov skulle mødes for første gang, kom vi otte mand høj. Vi måtte oven i købet bede nogle af vores medarbejdere om at blive hjemme, fordi vi ikke ville fylde alt for meget. Efter mødet kunne man tydeligt mærke, at vi alle gik der fra med sådan en ”wow, fedt mand fornemmelse”. Samtidig havde vi fået et realistisk spark i rumpetten ved at møde de her drenge. Det udvider vores horisont at se en anden verden end den vi er vant til. Så selvom vi ikke har siddet og regnet ud, at vores medarbejdere får udvidet deres horisont ved at deltage i det her, så er det jo helt klart noget, der sker alligevel.”

Læs mere om Mannov

En rigtig god udviklingsmulighed for medarbejderne

Hvad betyder det for jeres medarbejdere at være sammen på en anden måde end de plejer, når de er med ude i mikrovirksomheden?

”Vi er en meget uformel arbejdsplads, så jeg tror ikke der er så stor forskel. Men der er alligevel meget store fordele ved det. For eksempel at både vores kok, sekretariatsmedarbejdere, grafikere og journalister deltager i det her. Så de får mulighed for at være sammen her og samarbejde med nogen, de ikke samarbejder med til dagligt. På den måde får man set nogle helt nye sider af dem, og de får mulighed for at vise nogle kompetencer, som de ikke bruger så meget i det daglige. Det er jo en rigtig god udviklingsmulighed.”

Drengene er jo ganske almindelige børn, som har brug for kærlighed og omsorg

Hvad betyder det for jeres medarbejdere at være sammen med drengene?

”De er positivt overraskede over drengenes villighed til at lytte og lære og deres gå-på-mod og åbenhed. Jeg tror, der er mange 11-13 årige, som ville sidde meget stille, hvis de voksne begyndte at tale om strategier og logoer og alt muligt andet. Det er min oplevelse, at de her drenge er meget åbne og godt tør sige deres mening. Det tror jeg har overrasket mange positivt – især dem som selv har børn.

Jeg tror også det er rigtig fint for medarbejderne, mig selv inklusive, at de her drenge, som man nogle gange møder nede på gaden, og som nogle gange godt kan være nogle bisser dernede, at de også er ganske almindelige børn, som bare har brug for kærlighed og omsorg og folk, der interesserer sig for dem. Det er en rigtig vigtig ting, som vi alle kan have godt af at lære ind imellem. For man bliver jo ofte konfronteret med et andet og mere negativt billede i avisen og på tv.”

Hvad synes jeres medarbejdere om, at jeres virksomhed vælger at deltage i Mind Your Own Business?

”Jeg synes, det ligger lidt i den reaktion jeg fik, da jeg sendte en mail ud, hvor jeg skrev, at jeg havde kastet mig ud i det her og gerne ville have medarbejdernes holdning til det. Jeg fik rigtig mange positive tilbagemeldinger. Selv dem, der ikke har tid til at være med, er meget interesseret og kommer og spørger til det. Det er sådan en almen interesse, og man synes det er fedt, at vi som virksomhed deltager i sådan nogle ting.”

Det er jo vores baghave det her, og det er interessant at se, hvad kvarterets drenge går og laver

Hvad synes I som virksomhed, der er interessant ved målgruppen i Mind Your Own Business?

”Vi tænker ikke i rekruttering. Men dermed ikke sagt, at der ikke kunne være nogle af dem, der en dag kunne blive ansat hos os. Det ville vi da synes var en kæmpe succes. For mig er det først og fremmest det her med, at vi kan lære noget af hinanden – de ser verden på en måde, og jeg ser måske verden på en lidt anden måde. Det er sundt for os alle sammen at mærke den dynamik, der er når vi mødes. Det er jo vores baghave det her, og det er jo interessant at se, hvad kvarterets drenge går og laver. Det er en god måde at komme tæt på dem på.”

Vi har indgået et kundeforhold med drengene

Hvordan har I organiseret arbejdet mellem jer og drengene?

”Jeg vil gerne give drengene en oplevelse af, at de er kunder hos os, så de betaler for det. De betaler ikke så meget, og de penge de betaler, dem donerer vi tilbage til Gadepulsen. Det er for at lære dem, at der er modydelser, men også for at lære dem, at det er dem, der bestemmer. Vi er bare konsulenterne, der fortæller dem, hvad vi mener, og hvorfor vi har gjort tingene, som vi har, men det er drengene, der i sidste ende bestemmer. For mange af de andre ting de skal lave, der skal de jo ud og ligge på knæ og spørge om de må få 500 kr. nede hos bageren og et knivsæt hos Imerco til præmier og sådan noget. Men hos os er det omvendt, hvor vi laver et kundeforhold.”

Hvad er det så for nogle ydelser, drengene køber hos jer?

”Der er jo mange dygtige venturepiloter i mikrovirksomheden, så opgaven har været at finde en balancegang, hvor vi ikke tager noget fra dem, men deles om opgaverne. Men der er jo også masser at tage fat på, så vi har tilbudt dem, at vi laver noget af det, som skal laves hurtigt, og som man ellers kunne bruge rigtig meget tid på i gruppearbejde. Vi har derfor lavet logo, hjemmeside og skabt kontakt til de allerstørste sponsorer til Nørrebroløbet, så der er lidt opbakning fra starten. Derudover er det flyers og presseomtale, for det er jo det, vi kan, og vi kan lave det lynhurtigt. Så allerede næste tirsdag præsenterer vi en hjemmeside for drengene, som er lavet med udgangspunkt i en workshop, vi havde med drengene i sidste uge hos os.”

Hvornår kommer hjemmesiden op at køre?

”Når de har godkendt hjemmesiden kan den være oppe at køre inden for en uge, og så har vi aftalt, at vi laver et lauch-party hos os i Mannov. Og det glæder de sig til.”

Næste gang får de lasagne med halal og det hele

Hvad synes drengene om at komme ind til jer?

”Jeg tror de synes, at det var en rigtig god og sjov oplevelse, fordi de blev inddraget rigtig meget. Vi havde dog et kiks: Drengene havde fortalt mig, at deres livret var lasagne, men vores søde kok havde ikke tænkt på, at kødet skulle være halal. Så lige før drengene går i gang med at spise kommer spørgsmålet så op: ”Er det halal?” Det var det jo ikke, så de fik ikke spist lasagne den dag. Men heldigvis havde vi bagt kage, og så fik de det og sodavand i stedet. Det var egentlig en ret imponerende oplevelse, for jeg tror, at mange børn jeg kender i den alder ville være tudefjæs, men her var der ikke noget. De fokuserede i stedet på arbejdet. Så det var en god, men også ærgerlig oplevelse. Men nu har de lasagnen til gode, og når de kommer næste gang, så får den med halal og det hele.”

Vi takker Mannov og de andre mentorvirksomheder mange gange for at bidrage til Mind Your Own Business med deres ekspertise og dybt engagerede medarbejdere.