Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Bag om Smøkker

For to uger siden holdt Smøkker release på deres 2. kollektion. Vi fik en snak med Smøkkers bagland om hvilken betydning mikrovirksomheden og Mind Your Own Business, har haft for de seks unge mænd.

Det sidste halvandet år har været spændende og travlt for smykkevirksomheden, der fik deres opfindsomme navn ved en simpel stavefejl. Onsdag den 13. april havde Smøkker inviteret til release på deres seneste kollektion i deres kontorer i Hørsholm. Omkring 100 gæster besøgte drengenes release, søskende, forældre, lærere, politikere, samarbejdspartnere, butiksejere, kendisser og andre venner af huset. Der blev solgt mange smykker, og Smøkker er uden tvivl en succesfuld mikrovirksomhed. Men hvordan har folk omkring drengene oplevet Mind Your Own Business forløbet og drengenes udvikling?

Manal El-Ali – mor til Mohammed El-Ali (økonomichef)

“Det gør mig virkelig stolt at se Mohammed sammen med de andre drenge her i dag. Det betyder så meget, at han har fået muligheden for at være med i Mind Your Own Business. Han har aldrig været særlig glad for matematik eller skolen generelt, men efter at han har været økonomiansvarlig i Smøkker, er han pludselig blevet virkelig interesseret i økonomi. Det har virkelig givet ham retning, og han har fundet ud af, at han gerne vil læse videre indenfor økonomi og arbejde med det i fremtiden.”

Kristian Hegaard – Byrådsmedlem Fredensborg kommune

“Iværksætterprojekter som Mind Your Own Business lærer de unge at organisere sig om gode projekter med en klar rollefordeling. Det er fantastisk, for det er virkelig vigtig læring for deres fremtidige arbejdsliv. Samtidigt er drengene med til at vise vejen og inspirere andre unge til at gå i gang med deres egne projekter, og det er meget værdifuldt for samfundet generelt.”

Khaled Moustafa – drengenes tidligere klubleder i Kokkedal

“Der er virkelig sket en stor udvikling for de her drenge igennem forløbet. Når man vokser op i et boligområde som Egedalsvænge i Kokkedal, ser vi ofte unge, der stort set kun opholder sig i deres eget boligområde. Mind Your Own Business har været med til at flytte drengene ud af området både fysisk og mentalt. Det har skabt nye forbindelser og relationer for drengene og derfor givet dem nye ressourcer i form af netværk. Det gør også, at de får en følelse af at være en del af hele Danmark som samfund, og ikke kun at være en del af deres boligområde i Kokkedal. På den måde er Mind Your Own Business med til at gøre modborgere til medborgere.”

De seks drenge fra Smøkker arbejder fast i mikrovirksomheden to dage om ugen, og deltager derudover ved forskellige events. De var blandt andet oplægsholdere til CSR Awards 2015 i KPMG, og er også at finde som oplægsholdere til Business Award 2016 hos Boston Consulting Group den 28. maj. For drengene er det vigtigt at inspirere andre med deres oplæg, ligesom de selv blev det fra den tidligere mikrovirksomhed G for Gentleman.

Flere billeder fra dagen



Smøkkers facebookside

Smøkkers hjemmeside