Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Venture Camp 2016: "Det myldrer med idéer"

Lørdag den 26. november var der kick-off på otte nye mikrovirksomhedsforløb. I alt var 170 drenge, frivillige venturepiloter og mentorer til forretningsudvikling hos The Boston Consulting Group i København.

Det er lørdag klokken 10 og kantinen summer af liv. I alt 170 unge drenge, frivillige venturepiloter og mentorer er samlet for at udvikle forretningsplaner for otte nye mikrovirksomheder i hele Danmark. Det er tredje år i træk, at Venture Campen bliver afholdt i samarbejde med The Boston Consulting Group, BCG.

Campen er det officielle startskud på en ny sæson i Mind Your Own Business. Hele dagen igennem arbejder de unge spirende iværksættere målrettet med at udvikle en forretningsplan, der skal danne fundament for deres kommende mikrovirksomheder. Når dagen er omme skal de præsentere deres forretningsplan for de øvrige mikrovirksomheder og et dommerpanel af erfarne BCG konsulenter og repræsentanter fra tidligere mentorvirksomheder.

Wow-effekten

Der er stor forskel på at arbejde med drengene her i dag i forhold til i Ellemarken, hvor vi plejer at arbejde. Man kan også godt mærke, at drengene var sådan lidt ”wow”, da de kom i morges, det er jo et flot sted det her”, siger John Martinussen om ankomsten til the Boston Consulting Group på Kalvebod Brygge i København og med udsigt til havnen og det meste af byen fra bygningens 8. etage.

John er selvstændig iværksætter, og frivillig venturepilot for mikrovirksomheden i Ellemarken i Køge.

Vi har fået mulighed for at få foldet forretningsidéen ud herinde. Det myldrer med idéer. Drengene er kommet i gang nu, og det kan man mærke, at de er glade for. De har været lidt utålmodige for at komme rigtigt i gang med arbejdet, og det må man sige, at vi er kommet i dag. Samtidig har de også fået et indblik i, hvor meget arbejde der reelt er, der skal laves for at føre mikrovirksomheden ud i livet. Men der er god energi, de arbejder godt og er engagerede”, fortæller John.

Små ildsjæle

Ibrahim Øksum, der til dagligt arbejder i Ellemarken og har kendt drengene i gennem flere år, medgiver at dagen også for ham har kastet nyt lys over gruppen:

Drengene har løftet sig enormt meget. Det er en lang arbejdsdag, men drengene er også kommet rigtig langt. Der er en særlig stemning i gruppen nu, drengene kan mærke alvoren i, at de er ved at starte deres egen mikrovirksomhed, og de arbejder seriøst. Det er tydeligt, at de virkelig brænder for det”.

At arbejdet er seriøst gælder i høj grad også for drengene i Trige, hvor dagen har budt på vigtig læring for mikrovirksomheden.

Før da tænkte vi, at vi bare skulle finde et produkt, finde en idé. Men nu er vi gået så dybt ind i detaljer, at det faktisk ikke er let længere. Nu skal vi have leverandører på, vi skal vide, hvad det koster at hente produktet hjem osv. Der er mange ting, som skal overvejes og planlægges”, fortæller Ahmmad Ali, 17 år, om deres produkt – et oprulningsystem til høretelefoner, der skal sikre at de ikke altid ender i en stor knude i jakkelommen.

Store mikro-iværksættere

Dagen igennem fik mikrovirksomhederne støtte fra dygtige BCG konsulenter, og inspiration fra erfarne mikro-iværksættere, da drengene bag mikrovirksomheden Smøkker, som blev etableret i de samme rammer to år tidligere, fortalte om deres udfordringer og erfaringer med at stifte egen virksomhed.

De tre drenge fra Smøkker, som fortalte om deres egen mikrovirksomhed, fortalte drengene noget de virkelig kunne forholde sig til. De udfordringer som Smøkker havde haft, det er noget, som drengene nu også har svært ved, og de fik inspiration til hvordan de bedre kan håndtere udfordringer”, fortæller Ibrahim.

John er enig: ”Oplægget fra Smøkker imponerede drengene på sådan en ”Det er sgu lidt sejt!”-måde. Det gav et ekstra element af, at det her er alvor. Fordi drengene fra Smøkker faktisk har skabt en virksomhed, som har holdt og som de stadig arbejder med. Det er stort”.

Smøkker på Facebook

BCG, businessplan & rap

Med deres kontorer fulde af unge spirende iværksættere byder Venture Campen også på en atypisk arbejdsdag for konsulenterne fra BCG. Men da vi møder associate consultant Jonas Lorentzen i minutterne op til drengenes endelige præsentationer, er der hverken skruet ned for standarden eller ambitionerne.

Vi har været ude og følge drengene i løbet af dagen. Vi har siddet med ude i kontorerne og fulgt med i diskussionerne og været med til at guide. Nu skal drengene fremlægge deres produkt over for de andre mikrovirksomheder, og vi har helt klart en fornemmelse af, at de er meget, meget klar”.

Og drengene var klare. Med udførlige powerpoint-slides formåede drengene at levere knivskarpe præsentationer, der modtog stor ros fra dommerpanelet. Raplyrikeren Stik Op Jakob, der dagen igennem fulgte drengene og mikrovirksomhedernes udvikling, meldte sig også på banen som første investor i de nye virksomheder:

Jeg vil egentlig gerne købe aktier hos jer alle.
Husk at stik mig jeres business kort, og glæd jer til maj, og jeres Business Award.
Husk at holde sammen, holde fast og hold gejsten, tak for Venture Camp 2016