Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Ni drenge fra Nørrebro er klar til at løfte en stor arv

I en alder af kun 10-13 år er drengene de yngste til at arrangere Nørrebroløbet nogensinde. Med tips og tricks fra kommunikationsbureauet Mannov er drengene klar til gå i gang.

”Hvis vi kan give drengene noget godt med i bagagen, som de kan bruge til at træffe fornuftige valg i fremtiden og til at give dem en tro på sig selv, så vil vi meget gerne investere tid i det” . Sådan fortæller Merete Kabel Seniorkonsulent i Mannov. Hun har et indgående kendskab til Nørrebroløbet, da Mannov siden 2011 har været mentorvirksomhed for løbet. Drengene derimod har aldrig planlagt så stort event før, men har længe set op til deres forgængere. Drengene kommer fra Gadepulsen, et værested for drenge fra Indre Nørrebro, i København, hvor Nørrebroløbet er gået i arv mellem drengene de sidste otte år.

På trods af deres unge alder imponerer drengene stort, da de en lørdag eftermiddag er til Venture Camp ved Mannov. Venture Campen er mikrovirksomhedens afsats for dets kommende arbejde.

”Det er nogle søde drenge, og jeg er vildt imponeret over, hvor udadvendte de er. Der var ingen fnisen eller generthed, når de skulle fremlægge, og når jeg spurgte efter en frivillig, der skulle stille sig op foran de andre og sige noget, røg der en hel skov af hænder i vejret. De har allerede ret godt fat i, hvordan man samarbejder og hjælper hinanden, og man kan mærke, at de er ivrige efter at lære og komme i gang med alle de opgaver, som ligger forud for Nørrebroløbet”, forklarer Merete Kabel, som faciliterede dagen for drengene.

Dagen starter med at Merete spørger drengene, om alle ved, hvad det vil sige at lave Nørrebroløbet. Det har drengene alle en idé om:

I sponsorafdelingen skal de skaffe telte, en pistol til løbsstart og en masse frugt. ”Hvis folk giver os noget, så skal vi give noget igen. Fx en plads på teltet”, forklarer 11-årige Mustafa, som hentyder til de logoer fra sponsorer han tidligere har set på telte til Nørrebroløbet.

Kommunikationsafdelingen skal arbejde med at sprede kendskabet om løbet. ”Vi skal fortælle folk om Nørrebroløbet. Kom og vær med!”, råber Mumen med entusiasme.

Produktionsafdelingen skal fokusere på afviklingen af løbet og Moez forklarer, hvordan de skal lave den helt store plan for dagen. ”Vi skal finde ud af, hvor tingene skal stå,” forklarer han til Merete.

Drengene bliver enige om, at alle afdelinger er vigtige og er afhængige af hinanden. At arbejde i afdelinger har drenge styr på, da de tidligere har snuset til livet som iværksætter i Mind Your Own Business.


”Jeg var faktisk lidt spændt på, hvor meget de ville forstå, når vi skulle snakke om, hvordan en virksomhed fungerer, og hvad en sponsor er. Men Gadepulsen har forberedt drengene rigtig godt, så det havde de allerede ret godt styr på. Der er stadig mange ting, som drengene skal lære og øve sig på, men de kan nå langt, hvis de kan holde gejsten hele vejen igennem,” fortæller Merete Kabel.

I løbet af dagen arbejder drenge og venturepiloter i deres afdelinger og bliver helt skarpe på, hvad de skal lave, og hvordan de vil arbejde sammen. Drengene øver sig i at præsentere sig selv og hjælper hinanden med gode råd. ”Giv hånden”, siger Moez og ”kom med et smil”, supplerer Yousef. Mustafa forklarer også, at man skal huske at sige ”tak fordi I alligevel gav jer tid”, hvis drengene får et afslag fra en mulig sponsor.

Det bedste ved Nørrebro

Til årets Venture Camp fik mikrovirksomheden besøg af rapper og retoriker Stik Op Jakob. Med inputs fra drengene strikker han en rap sammen til/om drengene, der repræsenterede deres yndlingsord, lyde, lugte og steder på Nørrebro.

Drengene lytter i absolut stilhed da Stik Op Jacobs ord danser rundt i lokalet. Rappen er et perfekt startskud til Nørrebroløbet 2018s spritnye gruppe af iværksættere og venturepiloters kommende arbejde.

”Det har været en rigtig god dag og vi har arbejdet hårdt” fortæller Moez, da dagen lakker mod enden.  Han har tegnet en tegning med teksten ”Nørrebroløbet er det bedste i verden”.

Merete Kabel fra Mannov giver ham helt ret, og nikker genkendende til drengenes gode indsats på dagen.

”Der er en god energi og dynamik i drengegruppen, og de har fundet godt sammen med deres venturepiloter. Så jeg er sikker på, at de får nogle sjove måneder med planlægningen af Nørrebroløbet … Og jeg er sikker på, at drengene gennem Mind Your Own Business alle sammen tager noget med sig, som gavner dem i fremtiden. Det er derfor, at vi gerne vil være en del af projektet”, forklarer hun.