Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:
Hvad har drengene fra Frydenlund og en af Sydafrikas største designere til fælles?

Hvad har drengene fra Frydenlund og en af Sydafrikas største designere til fælles?

En vision og et ønske med deres brands, er hvad der binder Craig Native og TRAP sammen. I forrige uge mødtes de og talte om iværksætteri, bæredygtighed, tøjindustri og vigtigst af alt; hvordan man skaber et stærkt brand.

Det er onsdag aften, og ideerne flyver rundt i klublokalet i Frydenlund. Drengene fra TRAP har fået besøg af tøjdesigneren Craig Native, og de lytter opmærksomt til hans fortællinger og suger til sig af hans store viden om tøjindustrien.

Craig Native er i dag en af Sydafrikas største tøjdesignere, og han har skabt sig en succesfuld karriere, hvor han har designet for blandt andet Adidas, Puma og Nelson Mandela Foundation. Han er mødt ind i Klubben på Peter Fabers vej i Frydenlund for at dele sine egne erfaringer og give TRAP indspark og inspiration til deres tøjkollektion.

Brug jeres baggrund og historie

Der bliver talt om målgruppe, markeder, produktionskanaler, prissætningen og vigtigst af alt; branding. ”Your story is the backbone in your brand” forklarer Craig, og begrunder sin egen succes med, at han har haft en vision med sit brand, som han hele vejen gennem sin karriere har været tro mod. Han har tænkt sine kulturelle rødder ind i sit arbejdet og hermed skabt et unikt brand.

Craig er opvokset i en ghetto i Sydafrika under apartheid, og på trods af svære vilkår, valgte han at udtrykke sine følelser, håb og drømme for verden gennem kreativitet. Hans baggrund og historie bruger Craig aktivt i sine designs, hvor hans vision er at vise den farvepallette, rigdom og åbenhed som Sydafrika også byder på.

Læs også: Genvejen til det gode samarbejde

Et brand med et stærkt budskab

Drengene fra TRAP har også mere på hjertet end tøjdesigns. Da de fik mulighed for at etablere deres mikrovirksomhed på MYOB Programmet i 2017, var drengene ikke i tvivl om, at de ville arbejde med deres passion for modetøj. Der var heller ingen tvivl om, at de ikke kun ville designe lækkert tøj, men at de ville ud med et dybereliggende budskab. Og mikrovirksomhedens budskab er stærkt; en klar opfordring til ikke at falde i fælden på gaden, men at holde sig til de positive sammenhænge udenfor livet i den kriminelle løbebane.

Den stærke vision skal drengene bruge i deres branding, lyder rådet fra Craig. Det handler altid om at finde frem til, hvad der gør ens brand unikt, og hvad man gerne vil fortælle verden med det. “Da I allerede har en vision, handler det om at være tro mod den, og bruge den aktivt i branding og markedsføringen af jeres tøjkollektionen”, forklarer han.

Fra tegning til produktion

Drengene vil gerne designe deres helt eget tracksuit. Derfor samarbejder Craig med drengene om et vigtigt redskab: en ”tech pack”. En form for arkitekttegning af drengenes tracksuit med mål, detaljer og farver så designet bliver helt efter drengenes drømme. Craig giver drengene masser af gode råd og feedback på deres tech pack, så den snart er klar til at blive sendt til produktion.

“Jeg vil gerne give mine egner erfaringer om, hvordan man producerer tøj videre til jer. Det handler om kvalitet og alle de små detaljer, som gør produktet til en succes. Fx hvordan lynlåsen sidder, så den ikke kradser på huden. Eller hvordan syningerne skal være, så produktet ikke ændrer form efter første vask. Det er små – men utrolig centrale – detaljer, som de fleste ikke tænker over, når de springer ud som tøjdesignere” fortæller Craig.

Drengene og Craig taler videre om selve produktionen, og også hans erfaringer med tøjfabrikker rundt i verden kommer drengene til gode. ”Craig lærte os, hvordan vi kommer i kontakt med vores kommende leverandører. Han kan hjælpe os til at finde en god fabrik, som kan producere vores tøj – det er et kæmpe skridt i den rigtige retning”, fortæller Abdullah, medstifter af TRAP.

Det har været en meget inspirerende aften for drengene og også for Craig, som tidligere har samarbejdet med andre mikrovirksomheder i Mind Your Own Business.

“Det er altid en stor fornøjelse at mødes med drengene fra MYOB. De har taget et aktivt valg om at gribe muligheden og de går all in på at lære og udvikle dem selv gennem forløbet. Det er inspirerende for mig at samarbejde med drengene, idet vi deler samme type baggrund fra et udsat boligområde og samtidig deler en passion for tøjdesign”, afslutter Craig.

Drengene er ambitiøse og fulde af mod på det kommende arbejde i TRAP. De starter på MYOB Akademiet til oktober, hvor de får mulighed for at arbejde endnu mere i dybden med deres mikrovirksomhed, få deres tøjkollektion i produktion og ikke mindst brandet og markedsført deres tracksuit.

Vi glæder os til fortsat at følge TRAP, når de gør sig flere værdifulde erfaringer om livet som iværksættere og tøjproducenter med et stærkt brand med en unik historie. Næste skridt i udviklingen af TRAP bliver når drengene i samarbejde med deres venturepiloter og KPMG skal udforme deres forretningsstrategi for det næste års arbejde.

Mød de fire ambitiøse og dedikerede mikrovirksomheder på MYOB Akademiet 2018/2019

Om TRAP

Navnet TRAP stammer fra hiphopkulturen, hvor ordet egentlig betyder ’at sælge stoffer’. Med mikrovirksomhedens brand håber drengene at minde andre unge om, at de ikke skal falde i den fælde og lade sig lokke til at sælge stoffer. Derfor laver de et track-suit, hvor der står TRAP med en streg igennem navnet. Målgruppen er primært andre teenagere og mindreårige, som kan være særligt udsatte for at falde i fælden.