Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Drengene satte mål for madboden til Venture Camp i Grønland

Der blev udvekslet drømme og idéer, da otte dedikerede drenge udviklede forretningsplan og satte konkrete mål for deres mikrovirksomhed til den allerførste Venture Camp i Nuuk i februar.

Kalaallit Nunaanni Venture Campeqarnermi nukappiaqqat nerisassanik tuniniaavissaminnut anguniagassaliorput

Grønne, blå og røde legoklodser ligger på bordene i det lyse lokale hos GrønlandsBANKEN. Her banker solen ind den morgen, hvor drengene skal skrive forretningsplan for mikrovirksomheden, som de etablerer sammen med venturepiloter og to mentorvirksomheder i Nuuk.

Klokken er 10, og den ni timer lange arbejdsdag er begyndt. Drengene vil byde på hotdogs og sodavand i den madbod, som de etablerer. Mikrovirksomheden har drengene kaldt Nukapissat, som betyder De unge mænd. Under Venture Camp i dag skal de lægge strategi for, hvordan deres ambitioner skal blive til arbejdsopgaver, som de kan nå i mål med.

Drengene samles om bordene for at udtænke og bygge konceptet til madboden. Med legoklodser konstruerer de deres idéer, så de kan udvikle et design. Det er en god måde vise sine tanker til hinanden, fortæller 13-årige Karl Frederik, som er en del af afdelingen Salg & Sponsorer i mikrovirksomheden.

“Det bedste ved Venture Campen er, at jeg får lov at være sammen med mine nye kolleger en hel dag, og så er det virkelig godt at arbejde med LEGO, når vi skal lave forretningsplanen,” siger Karl Frederik.

Skriv en plan med konkrete mål

På gulvet løber orange tape og danner fire store firkanter. De repræsenterer de fire afdelinger, som drengene arbejder i. Med gul tape står der Produkt & Design, Salg & Sponsorer, HR & Økonomi og Kommunikation & Marketing på trægulvet.

Hvad er det særlige ved vores produkt? Hvem er vores målgruppe? Og hvordan markedsfører vi produktet? Det er nogle af de arbejdsspørgsmål, som drenge og venturepiloter taler om, da de træder ind i firkanterne, som viser den afdeling, de arbejder i.

Jens-Christian Jakobsen er venturepilot i mikrovirksomheden. Han ved, hvor vigtigt det er at stille spørgsmål som disse og skrive en forretningsplan. For til dagligt er han selv iværksætter og står bag den succesfulde virksomhed Paju.gl, hvor man kan bestille dagligvarer online og få dem leveret direkte til sin hoveddør.

I 2016 fik Jens-Christian idéen til virksomheden, som han stiftede sammen med en ven. De to unge iværksættere giver drengene indblik i deres proces med at udvikle produktet og lægge strategi.

“For halvandet år siden stod vi også kun med en idé. Nu har vi seks ansatte og to biler og planer om at starte op i andre byer. Hvis vi skal give jer et godt råd, så er det at lægge en god plan og sørge for, I er topmotiveret hele vejen,” fortæller Jens-Christian.

Erhvervsfolk tror på drengenes drømme

Hver eneste uge frem til maj skal drengene arbejde med de mål, de sætter for mikrovirksomheden i dag. Det sker i tæt samarbejde med tre venturepiloter og seks erhvervsmentorer fra mentorvirksomhederne GrønlandsBANKEN og boligselskabet INI, som støtter drengene med faglig viden og kompetencer.

Drengene møder også Julia K. Olsen til Venture Camp. Hun er chefkonsulent i virksomheden Anua, som rådgiver i projekt-, it- og forandringsledelse. Her fortæller hun om sin vej og arbejdet med at blive selvstændig for at motivere drengene. For hvis man drømmer om at skabe noget, skal man gøre det.

“Mind Your Own Business giver så meget mening i Grønland. Jeg vil rigtig gerne støtte op med mine erfaringer som selvstændig og som medstifter af Global Dignity i Grønland, så drengene får modet til at tage ansvar for deres eget liv,” fortæller hun.

Arbejdsdagen kulminerer klokken 17, hvor drengene skal præsentere forretningsplanen og alle deres gode idéer til et panel af eksperter. Her sidder Maria Kavita Nielsen, som er direktør for Mind Your Own Business, og to forretningsfolk. De lytter opmærksomt og giver drengene råd og vejledning efter de stærke præsentationer.

Iværksætteren Anne Nivíka Grødem udvikler kreative projekter, som gerne handler om mad. Hun har erfaring med at udvikle retter af grønlandske råvarer, innovative madkoncepter og formidle sine idéer. Den viden gør hende til en interessant sparringspartner for drengene og deres arbejde med madboden.

Morten Nordahl stiftede i 2010 tøjforretningen Nønne, som ligger i Nuuk Center. Hans erfaringer med at udvikle et koncept, etablere en virksomhed og drive den kan han bruge i panelet, hvor han rådgiver drengene i deres arbejde med at stifte Nukapissat.

Det giver sug i maven og kræver mod at stille sig foran dygtige folk fra erhvervslivet og fortælle om sine ambitioner. Og derfor støtter drengene hinanden, når de præsenterer. Venture Camp har været spændende at være en del af, fortæller Karl Frederik til sidst på aftenen.

“Det er svært at sætte ord på, hvad jeg har lært i dag. Jeg har lært rigtig meget, for eksempel at jeg skal være mere åben,” siger han.

Nu gælder det om at samarbejde og nå i mål med arbejdsopgaverne for alle kolleger i mikrovirksomheden. Til maj skal drengene til Business Award, hvor de skal fortælle om deres proces og arbejdet at udvikle madboden.

Vi er stolte over, at vi i samarbejde med Tuborgfondet nu også kan tilbyde grønlandske drenge i alderen 13 til 21 år at etablere mikrovirksomheder og udvikle deres faglige og personlige kompetencer hos Mind Your Own Business.

TAK til venturepiloter, INI, GrønlandsBANKEN, Kommuneqarfik Sermersooq og VisioBOX. I er med til at støtte op om drengene, så de kan udvikle deres potentialer i arbejdet med iværksætteri.