Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:
Unge iværksættere får branchespecifik og værdifuld sparring på MYOB Akademiet

Unge iværksættere får branchespecifik og værdifuld sparring på MYOB Akademiet

MYOB Akademiet er i fuld gang, og lige nu lægger Mon Ami, Praqua og Farge alle deres kræfter i at videreudvikle deres forretningsidéer. Som en del af MYOB Akademiet får drengene værdifuld sparring fra virksomheder, som er førende inden for mikrovirksomhedernes egne brancher.

Drengene drømmer om at tage deres mikrovirksomheder til nye højder, og ud over ambitioner, gå-på-mod og viljestyrke fra drengene selv, kan en portion inspiration udefra give et ekstra skub mod stjernerne. Særligt når inspirationen og de gode råd kommer fra iværksættere, som arbejder med præcis samme branche som drengene og dermed har mødt nogle af de samme udfordringer, som drengene står overfor.

Teste, fejle, lære – vejen til en succesfuld virksomhed

Farge har siden starten af deres rejse, ville sætte en stopper for mangel på strøm på mobilen. De sælger derfor en ladestation til butikker og caféer i Køge og deres mål på MYOB Akademiet er at få lanceret en app, som gør det let at finde deres ladestationer.

Læs også: Iværksættere fra Karlemosen mod nye mål

I december tog drengene fra Køge til Nørrebro for at besøge iværksætterne Rune Schostag Nielsen og Frederik Due Jensen fra Volt. En start-up fra 2011 som netop arbejder med at sikre evig strøm til mobilen, og bl.a. står bag succesfulde powerbanks på festivaller. Og derudover en virksomhed med masser af erfaringer og gode råd til drengene og deres forretningsudvikling.

Volt viste rundt på både deres kontor og lager, og drengene fik undervejs forskellige power-banks i hånden, mens Volt fortalte om deres rejse fra deres første idé til et gennemtestet produkt.

”Man skal igennem nogle fejl, og de færreste rammer forretningskonceptet i første hug,” fortalte Rune Schoctag Nielsen fra Volt.

Der var masser af inspiration at suge til sig, da Farge selv har været igennem en proces med at finde frem til netop det, de er gode til, og hvad deres koncept skal være. Aftenen gav drengene sparring til, hvordan de fremover kan udvikle deres forretningsstrategi.

En skarp markedsføringsstrategi

Praqua er i rivende udvikling, og et af drengenes første mål på MYOB Akademiet er at få solgt den imprægneringsspray, som de udviklede på MYOB Programmet. Derfor fik de i efteråret besøg af marketingskonsulent Steen Kaalund, som gav mikrovirksomheden værdifulde inputs til, hvordan de brander og sælger deres skospray.

Han udfordrede drengene til at gennemtænke deres produkt, samt hvordan de gerne vil positionere sig på markedet. Med masser af metaforer og henvisninger til bilmarkedet, diskuterede drengene om Praqua er en Porsche eller en Kia. Og ikke mindst hvilken betydning det har for den type markedsføring, de skal lave.

Det blev en aften med masser af øvelser, refleksioner og beslutninger om Praquas identitet, så de står helt skarpt til de kommende salgsaktiviteter i vinteren.

Læs også: “Vi er meget mere end bare en gruppe drenge fra Nordvest. Vi kan gøre en forskel.”

Fra produkt til brand

Mon Ami har med stor succes designet og solgt den sidetaske, som de udviklede sidste år på MYOB Programmet. På MYOB Akademiet vil de gerne udvide deres sortiment og blive et stærkt og genkendeligt brand. Derfor mødtes de i sensommeren med Fayez Gutierrez Gonzalez Maarouf, som er ejer og medstifter af det succesfulde tøjbrand La Rosa Clothing. Han inspirerede, udfordrede og guidede drengene til udviklingen af designs og kollektioner samt brugen af sociale medier og influencers.

Læs også: Mon Ami – store ambitioner i Kokkedal

Fayez har selv bygget sin virksomhed op fra bunden, og kunne derfor give masser af værdifulde råd videre til drengene. Han har bl.a. selv designet en sidetaske, og der var rig mulighed for at tale om forskelle og ligheder mellem hans designs og drengenes første taske. Fayez er desuden også selv vokset op i et udsat boligområde, og hans fortælling om hvordan han brugte iværksætteri til at vise et andet billede af området, var tydeligt inspirerende for drengene.

De skarpe inputs tog drengene til sig, og har siden da designet en ny hoodie, som de lige inden jul arrangerede et succesfuldt releaseparty for.

Drengenes eventyr på MYOB Akademiet er nu halvvejs. De næste måneder byder på endnu mere salg, marketing og hårdt arbejde og drengene suger så meget læring til sig som muligt.