Det er januar og mikrovirksomheden Copenhagen League fra Sydhavnen skal på besøg ved deres mentorvirksomhed Pleo.
15 minutter før besøget står alle drengene klar ved indgangen til kontoret på Vesterbro. Direktøren for mikrovirksomheden, Burak har taget sin stilling alvorlig, og sørget for at ringe rundt til sine kollegaer i mikrovirksomheden og minde dem om det vigtige besøg.
Med et stort smil og åbne arme byder Nicholas Larsen UK Account Manager fra Pleo drengene hjertelig velkommen. Drenge og venturepiloter følger med Nicholas igennem kontoret, hvor han viser salgs-, økonomi- og marketingsafdelingen – de selvsamme afdelinger som drengene sidder i i Copenhagen League.
Udsigten ud over byens tage fra sjette sal er ikke til at tage fejl af. Pleo stiller denne tirsdag aften seks af sine medarbejdere til rådighed til drengene, som i løbet af aftenen gennemgår design, marketing og salg med drengene og deler ud af Pleos gode erfaringer.
Et logo der spiller
Som det første får drengene en kort gennemgang af Pleos designere Martin og Pete, om hvordan man laver et vellykket logo.
”What is a successful logo? ” spørger de drengene. Martin og Pete taler ikke dansk, men det tager drengene i stiv arm og suger alle de gode ideer til sig, selvom præsentationen foregår på engelsk.
Et logo skal være simpelt og genkendeligt, men også skabe opmærksomhed, forklarer Martin. Lidt ligesom Nike, som de fleste kender. Med denne viden deler drengene sig i to grupper og sætter sig sammen med henholdsvis Martin og Pete. Nu skal kreativiteten blomstre, når de sammen med drengene skal udarbejde et logo til Copenhagen League.
Drengene har forberedt sig hjemmefra og har allerede ideer og skitser med, som de viser de to designere. En af skitserne viser to mænd der holder et C og L. ”Det skal være i forskellige farver, og det skal være to mennesker, der holder bogstaverne. Så kan man se, at alle er velkomne,” forklarer Burak.
I samspil med drengene og med logoet på en stor skærm i lokalet bliver Martin guidet af sin drengegruppe igennem deres tanker om logoet, imens han forsøger at oversætter deres ideer til illustrationer.
I den anden gruppe byder Malik ind med en masse ideer til, hvordan Copenhagen Leagues logo kan se ud. ”How about a circle around the letters? Or maybe we should write it in italics? I think there is too much space between the letters”. Han er god til engelsk og kaster rundt med de engelske gloser kun hjulpet lidt af venturepiloterne i ny og næ. Han oversætter også for sine venner, og får deres inputs med til logoet.
Da de er ved at være færdige med at finpudse logoet, smiler Malik tilfreds med arbejdet: ”Det ser sporty ud. Det er fedt!” . Abdi, Malak og Hadi nikker enstemmigt.
Og sporty er ikke en dårlig ting, da det er netop er kernen i Copenhagen League. Mikrovirksomheden skal lave en fodboldturnering i Sydhavnen. Den skal afholdes i den lokale hal, som drengene allerede har lavet en aftale med. Fodboldturneringen skal være for store og små i lokalområdet, og vigtigst er, at alle er velkomne.
Inden aftensmaden præsenterer drengene deres logoforslag og alle kommer til enighed om hvilket, der skal være Copenhagen Leagues logo. ”Det er simpelt, men man bliver også opmærksom på det,” forklarer Malik begejstret, med reference til det Pleos designere forklarede i starten af besøget.
Rollespil og SoMe
Efter aftensmaden deler Pleo fortsat ud af deres gode erfaringer.
Kim fra Pleo tager Abdi, Peter og Albert fra sponsorafdelingen under armen ind på et af kontorerne. ”Hvorfor er salg vigtigt og hvad er egentligt vigtigst?”, spørger han drengene. De bliver hurtigt enige om, at det vigtige i deres mikrovirksomhed er den gode historie, og at sponsorer skal have en god grund til at støtte dem. ”Og hvad kan I så tilbyde dem?” fortsætter Kim. Peter har helt styr på det: ”Reklame!”. Både Peter og Abdi har allerede været godt i gang med at øve sig og ringet rundt til mulige sponsorer. ”Jeg var lidt nervøs første gang”, fortæller Abdi. ”Jeg var også flov første gang,” genkender Kim fra Pleo. ”Men man bliver kun bedre. Sørg for at være smilende og vise, hvad I kan tilbyde dem. I skal tage det roligt og snakke til dem, som om I kender dem. Så bliver det meget nemmere”
Gennem rollespil afprøver de tre drenge Kims små tricks, og tester deres salgspitch for ham.
I marketingsafdelingen bliver der brainstormet over sociale medie platforme. Mads og Marie fra Pleo fortæller drengene, hvordan de kan bruge blandt andet Facebook og Instagram, til deres fodboldturnering. ”Men hvordan er de forskellige?” spørger Mads fra Pleo
Malik er på dupperne og supplerer hurtigt: ”Facebook minder lidt om en hjemmeside. Men jeg kan få mine venner til at dele informationer på Facebook, så når det meget længere ud.”
Besøget er ved at lakke mod enden. Med gode tips og tricks i sportstaskerne vender drengene snuden hjemad, klar på at gå på sponsorjagt og sprede budskabet om deres fodboldturnering. Den første finder sted allerede lørdag den 3. februar i Hafnia hallen i Sydhavnen.
”Det er vigtig, vi får spredt budskabet og får folk til at synes det er spændende. Det har været spændende at komme herind og sjovt at prøve at lave sit eget logo. Nu kan vi rigtig komme videre,” forklarer Malik om besøget.
Også venturepiloten Taiyo konkluderer at det har været en god aften. ”Drengene virker til at have fået meget ud af besøget. Pleo var velforberedte og har lavet nogle gode workshops med drengene. Det har været fedt at være her.”
Medarbejderne fra Pleo mener også aftenen med drengene fra Copenhagen League var en stor succes; ”Drengene var på og rigtig skarpe. Det er sjovt at dele ud af sin viden til et så godt projekt, plus det er fedt at give dem noget så konkret som et logo med hjem,” fortæller Mads fra Pleo.
Om samarbejdet med Mind Your Own Business udtaler Pleos administrerende direktør og medstifter, Jeppe Rindom: “I Pleo har vi en entreprenant virksomhedskultur, hvor unge talenter konstant udfordrer status quo – både individuelt og for firmaet. Vi elsker at støtte vores medarbejdere, og holder derfor glædeligt armene åbne for unge drenge, der udviser samme passion. For vi tror på, at iværksætteri er et fantastisk redskab til både personlig og samfundsmæssig udvikling”.