Der er dækket op med kuglepenne, papir og notesblokke i blå, grøn og pink i mødelokalerne hos Boston Consulting Group den lørdag morgen. Her skal 75 drenge lægge forretningsstrategi for deres syv nye mikrovirksomheder ved de mørke træborde i et af verdens førende konsulenthuse.
Klokken 10 samles drenge, venturepiloter, lokale samarbejdspartnere, mentorvirksomheder og konsulenter til morgenbrød og juice. Efter velkomsten indtager de 170 mennesker kontorstolene i de rum, hvor drengenes drømme om at skabe alt fra tøj og skospray til en proteinbar skal omsættes til arbejdsopgaver.
Fra idé til koncept
På 8. sal arbejder drengene fra Kokkedal, som ligger nord for København. De vil producere en sidetaske, fortæller Youssef, der er en af de ti drenge i mikrovirksomheden.
”Vi sidder i afdelingerne og snakker om, hvordan designet skal være. Det er vigtigt, hvordan sidetasken kommer til at se ud. Vores mikrovirksomhed skal hedde Mon Ami. Det betyder ven. Jeg synes, det er sjovt at arbejde med de andre drenge. Vi laver en seriøs plan for virksomheden, men der er også plads til at grine.”
”Det er fedt at arbejde med konsulenterne, for de er søde og hjælpsomme. Når jeg spørger om nogle ting, så er de der til at hjælpe mig. Og venturepiloterne er gode til at snakke med os om produktet, om hvordan det skal blive. De er der bare hele tiden, når man har brug for det,” siger Youssef.
I arbejdsrummet ved siden af udvikler de 11 drenge fra Høje Gladsaxe i Storkøbenhavn en proteinbar. Den skal knase. Dét er meget vigtigt, har drengene fortalt David Jørring, som er en af de otte konsulenter fra BCG, som er med på dagen. Konsulenterne har valgt at bruge deres fridag på at rådgive drengene om at skrive forretningsplan.
”Drengene forbløffer mig helt vildt. De kan så meget mere, end jeg havde troet. De kommer herind og har så mange gode idéer til proteinbarens udseende, smag og ingredienser. Her er så meget energi. Og de yder en enorm arbejdsindsats – selv om de også har krudt i røven.”
”Først var de også lidt nervøse, for de er ikke vant til at arbejde så intenst i de her rammer. Men når de så arbejder – så er de benhårde. Ja, de kæmper jo om at få flest opgaver. Det skinner ud af dem, at de virkelig vil det her,” fortæller David.
Sammenhold giver styrke
Sajjad Hussein er venturepilot for de ti drenge fra Køge. I arbejdsrummet på 4. sal taler de om drengenes forretningsidé. De vil skabe en app, hvor man kan se, hvor den nærmeste mobiloplader er – så alle kan dele strøm, og ingen løber tør.
”Vores drenge er så seje. Jeg ved, at de kan alt, for de er bare dedikerede,” siger Sajjad. Han har valgt at blive venturepilot, da det er en chance, han ville ønske, han slev havde haft som ung.
”For mig styrker denne her dag vores samarbejde. Vores bånd bliver endnu stærkere, fordi det er så intenst. Drengene var sådan “wow!”, da vi kom ind hos BCG. De gik rundt og nød virkelig de professionelle rammer. Det skaber noget selvtillid og seriøsitet at arbejde her,” fortæller han.
Arbejdet kulminerer klokken 18.00, hvor drengene træder ind på scenen og præsenterer deres idé og forretningsplan for et panel af topkonsulenter og de andre mikrovirksomheder. At gribe mikrofonen og tale for et stort publikum er nyt for drengene. Men de støtter hinanden med klapsalver og store smil.
Tro på jeres idé
Det er imponerende at se drengene vokse så meget fra uge til uge og pludselig stå i lyset på scenen med selvtillid. Det fortæller Jens Frederiksen, der er lokal samarbejdspartner for drengene i Høje Gladsaxe og har kendt dem i flere år.
”Jeg synes virkelig, der er en menneskelig udvikling i det her. Drengene laver noget, som de er stolte af. De får en anerkendelse fra omverdenen, når de er med og arbejder her.”
”Altså, jeg er jo allerede lidt træt. Men drengene… De arbejder bare igennem i dag. De kæmper virkelig for at nå i mål med deres idéer. Det er betagende,” siger Jens.
Tina Mose arbejder i mentorvirksomheden Language Wire, som bakker op om drengene fra Høje Gladsaxe. For hende er det bedste ved dagen, at hun kan se, hvor meget drengene er vokset, siden de sidst sås.
”Man kommer jo til at holde af dem, når man ser deres udvikling. Jeg kan se, at det virkelig rykker drengene meget at blive taget til grænsen – som de gør i dag. Det var svært for nogle af drengene at præsentere. Men så gør de det alligevel, fordi de støtter hinanden. Dét er sejt.”
”I mine øjne kan alle lære noget af det her. For arbejdet giver så meget mening. Som mentorvirksomhed giver vi noget af vores tid, men når vi fortæller om drengene til vores kolleger, så skaber det ny energi på kontoret,” fortæller Tina.
Efter præsentationerne får hver af de 75 engagerede drenge et diplom som bevis på deres indsats – og på at startskuddet hos Mind Your Own Business har lydt. Nu gælder det om at finde mod og nå i mål med opgaverne. Til maj mødes de igen i konsulenthuset til Business Awards.
Tak til alle venturepiloter, lokale samarbejdspartnere og mentorvirksomheder for at gøre denne oplevelse mulig for drengene. Og tak til Boston Consulting Group, som åbner dørerne og byder alle velkommen med åbne arme. I er med til at skabe fundamentet for en dag, som gør indtryk på alle!