Det er tirsdag eftermiddag, på en blæsende, kold januardag. Klokken er ni minutter i fire da jeg møder Zinddin, Ilyas og Mikail i foyeren i den store bygning, som huser Rambøll i København.
De tre drenge er fra mikrovirksomheden Hermanos i Valby. De er taget med bus fra Folehaven til Ørestad, for at mødes med Nicolai Zwinge, journalist og redaktør i Rambøll – og drengenes kontaktperson i mentorvirksomheden. Drengene henvender sig i receptionen og melder deres ankomst. Jeg følger bare med.
Receptionisten fortæller venligt, at Nicolai er lige på trapperne. Imens bliver vi krydset af og får hver tildelt et besøgskort.
Nicolai tager imod os, og spørger om vi vil have noget fra kantinen. Før nogen når at svare, stiler vi i samlet flok derhen, og øjeblikket efter står vi hver med en stor cookie og en kop varm kakao i hånden.
”Så har vi energi til at kaste os over endnu et par timers arbejde”, siger Nicolai og smiler.
En grafiker og en arkitekt
I mødelokalet introducerer Nicolai os for endnu to kollegaer – en grafiker og en arkitekt, Constanze og Agustín, som over de næste timer skal bistå drengene i udviklingen af deres logo og brand.
Med sig har drengene en grov skitse af et logo, og et udskift af deres navn og brand – Hermanos, forkortet HMS, som betyder brødre på spansk.
Broderskab
Med deres mikrovirksomhed ønsker drengene at skabe et bedre fællesskab – ikke bare i mikrovirksomheden, men samfundet generelt.
”Vi skal respektere hinanden, og vi skal ikke have noget racisme. Vi har brugt tiden ind til nu på at lave historien, finde ud af hvad det skal hedde og finde ud af, hvad det skal blive til”, fortæller Mikail på 15 år.
Han arbejder i mikrovirksomhedens produktion og design afdeling, og fortæller, at Hermanos er et tøjmærke, som han håber en dag vil blive et kendt mærke på markedet.
”Jeg er med i Mind Your Own Business, fordi business interesserer mig, jeg drømmer selv om at blive iværksætter. Det er fedt at få chancen på den her måde, ellers skulle jeg vente til jeg blev 20 år”, siger Mikail.
Han fortsætter: ”Vi har været i gang siden september, og jeg har fået meget mere indsigt i, hvad det kræver at køre en business. Jeg drømmer om, at det bliver til en rigtig virksomhed, så vi en dag kan leve af det. Det kunne være fedt allerede som 15-årig at kunne leve af Hermanos.”
Drengene ved, at det kræver meget arbejde at etablere en virksomhed, men det lader de sig på ingen måder slå ud af. Tværtimod går de til arbejdet med masser af gå-på-mod og optimisme. Og efter bare to timer i selskab med kyndige professionelle sidder de med fem forskellige udkast til logoer, der alle illustrerer broderskab. Sammen med deres øvrige kollegaer i mikrovirksomheden skal de nu beslutte, hvilket af logerne der bliver det endelige.
At mikrovirksomheden og samarbejdet betyder meget for drengene, er der ingen tvivl om:
”Hvis ikke vi lavede Hermanos, ville jeg bare være derhjemme, spille fodbold eller hænge ud i klubben med vennerne. Nu bruger jeg min tid fornuftigt og jeg lærer noget nyt. Normalt i skolen arbejder vi kun to-tre sammen i grupper. Her har jeg lært at arbejde sammen med mange flere og med mange forskellige grupper”, fortæller Mikail.
Rambøll som mentor
Nicolai, der til daglig er projektleder i Rambøll, har meldt sig som frivillig erhvervsmentor for drengene i Valby, fordi han oplever et klart lighedstegn mellem sin egen arbejdsplads og Mind Your Own Business:
”Mind Your Own Business arbejder med de samme udfordringer som Rambøll. Når vi udvikler almene boligområder, handler det om mennesker og om at skabe rammer for det gode liv. Derfor synes vi, det er fantastisk, at man arbejder med at skabe muligheder og konkrete projekter sammen med unge drenge med vidt forskellig baggrund. På den måde er Mind Your Own Business et forbillede for andre, der arbejder med at give unge mennesker nye muligheder”, udtaler Nicolai.
Vi glæder os til at følge den spændende udvikling i Hermanos. Følg med, når vi løbende opdaterer om nyt fra mikrovirksomheden og drengenes mange oplevelser.