Identitet. Kvalitet. De to ord udgjorde i lørdags omdrejningspunktet for Nørrebroløbets syvende Venture Camp, hvor drengene fra Gadepulsen var inviteret indenfor hos mentorvirksomheden på syvende år, Mannov. For på trods af sidste års rekordsættende salg af hele 1.000 brystnumre giver det ikke anledning til at stoppe udviklingen af løbets koncept. Eller som adm. direktør og partner i Mannov, Reinholdt Schults, fortalte drengene i sin velkomst:
“Både på mit arbejde og i privaten er jeg meget ambitiøs. Det gælder også, når vi er med i Nørrebroløbet – så skal vi hele tiden blive bedre. Hvis man hviler på lauerbærene, så begynder det at gå dårligt.”
Det var et råd, drengene og de frivillige venturepiloter tog til sig. For det var et utroligt fokuseret og ambitiøst hold, der resten af dagen lagde spændende planer for Nørrebroløbet 2017.
Hvad er Nørrebroløbets identitet – hvorfor kan folk så godt lide løbet?
Der er mange unge. Det er sjovt. Man føler sig velkommen. Det handler om venskab. Det handler om sammenhold. Det har charme. Der er mange gode forklaringer på, hvorfor både løbere, lokale og besøgende har så stor kærlighed til Nørrebroløbet. Og det vil drengene enormt gerne holde fast i og kvittere for.
Nørrebroløbet i levende billeder!
Et af målene for årets løb er derfor, at alle skal blive ved med at have en høj grad af tillid til Nørrebroløbet. Det skal blandt andet sikres ved, at drengene holder det, de lover. Og ved at holde fast i alle de gode traditioner, der i dag skaber rammerne for Nørrebroløbet. Men måske vigtigst af alt, ved at holde fast i visionen bag det første Nørrebroløbet – at vise Nørrebro fra sin aller bedste side.
Fokus på kvalitet
Kvalitet og succes kan måles på mange måder. For drengene er en af de mest tydelige indikatorer, hvor meget de kan hjælpe folk i nød, når de efter hvert løb donerer 10% af deres overskud til en velgørende organisation.
“Da vi hørte, hvor mange børn vi havde været med til at redde, så blev jeg rigtig stolt”.
Sådan husker 15-årige Mohammed Hamden Ali tilbage på beskeden om, at sidste års donation til Læger uden Grænser gjorde det muligt at vaccinere 4.100 børn. At kunne hjælpe mennesker i nød, er for drengene en stor motivation til fortsat at øge løbets kvalitet. Og ikke hvile på de der laurbær, som Reinholdt talte om. For hvis der ikke kommer betalende deltagere, så bliver der ikke noget overskud at donere.
Ejerskabet af Nørrebroløbet går år for år i arv fra ældre til yngre drenge, der alle har tilknytning til værestedet Gadepulsen på Nørrebro. Så for nogle af drengene er det tredje gang, de er med – og den erfaring giver mulighed for at bruge kræfterne på at øge udvikling og kvalitet af det eksisterende koncept. Det går da heller ikke ubemærket hen blandt de frivillige venturepiloter.
“Det er så fedt at være med, og så sejt at drengene har helt styr på, hvad Nørrebroløbet er. Og er så gode til at fortælle om sine erfaringer fra forrige år.”
Vil du følge drengene frem mod startskuddet i maj?
Da Venture Campen hos Mannov i år nåede sin afslutning, var der udviklet en lang række spændende idéer og små events, der skal være med til endnu engang at mobilisere en stor flok løbere, tilskuere og gæster, der alle kan være med til at tale Nørrebroløbets gode sag.
Hvad der mere præcist kommer til at ske, får I naturligvis ikke at vide her. Men I kan følge drengene og Nørrebroløbet på deres hjemmeside eller på Facebo0ok, og være klar når de løfter sløret for de nye tiltag.
Vi håber, at du inviter dine løbesko med til Blågårds Plads i maj. Og husk, Nørrebroløbet handler om alt muligt andet, end at komme først. Eller som 15-årige Younnes Arab siger:
“Selvom du ikke har vundet, så tag et smil med hjem, for du har støttet et godt formål.”