Reportage fra Venture Camp 2015: Vejen til succes starter samme sted

“Der kan være forskel på, om man vokser op på indre Nørrebro eller i Aabenraa, men drengene har de samme drømme om at være en del af majoritetssamfundet,” fortæller Maria Kavita Nielsen i morgenradioen. Hun er programchef for og idékvinden bag Mind Your Own Business, og tidligt lørdag morgen er hun inviteret i P4. Først gælder det København, og derefter bliver Østjylland vækket med nyheden om, at det er tid til kick-off på en ny og landsdækkende sæson iværksætterforløb.

billederne fra Venture Camp 2015

Hos The Boston Consulting Group (BCG) i København strømmer det samtidigt ind med unge drenge fra udsatte boligområder i hele Danmark. Flere af de over 80 drenge har taget den lange tur fra Jylland, Fyn og Falster, og man kan mærke forventningen summe i lokalet under morgenmaden. Drengene ved at det bliver en hektisk dag, hvor de – i samarbejde med deres hold af frivillige venturepiloter og den tilknyttede mentorvirksomhed – skal blive enige om og præsentere deres nye forretningsplan.

Vejen til success

Den røde snor klippes over i fællesskab af Hassan, Umut og Zakaria, der har taget turen fra henholdsvis Esbjerg, Høje Taastrup og Albertslund – og dermed er Venture Camp 2015 erklæret åben.

For at sparke noget inspiration ind i arbejdet er IT-iværksætter Tommy Ahlers inviteret. Han fortæller sin historie om, hvordan han gik fra at være traktorfører til jurastuderende, og derefter fra konsulent til IT-millionær. Han forklarer drengene, at vejen til succes starter det samme sted for de fleste. “Forældrene forstår os ikke, vi bliver smidt ud af døren i skolen. Men der er noget, vi vil,” fortæller han.

Men der er ikke nogen lige vej til succes. Det kan være simpelt, men det er ikke nemt – og det handler først og fremmest om at tage kontrol over sit eget liv: “Hvor vil jeg hen?”.

Ja – og?

Det er netop det spørgsmål, mikrovirksomhederne skal finde ud af i dag. Efter dagens opgaver er blevet introduceret af BCG’s konsulenter, følger vi med drengene fra Herredsvang i Aarhus op til fjerde sal. Her står to af konsulenthusets toptjekkede kontorer med udsigt til Københavns Havn klar til holdet.

“Hvor skal virksomheden hen? Hvad ville være en succes?” spørger 24-årige Simon Staack. Han er til dagligt selvstændig og er en del af holdet af frivillige venturepiloter i Aarhus. Han er med til at facilitere dagens første brainstorm. “Vi skal have nogle drenge op at skrive,” siger han. “De næste fem minutter findes der ingen dårlige idéer. Der må ikke siges nej. Der må kun siges ja – og?”.

Idéerne diskuteres, og de hvide papirer på væggen fyldes hurtigt ud af drengenes sprittuscher. Drengenes produktidé er en læskedrik til unge, og for 16-årige Younes Deaibes ville det være en succes, at se sine venner drikke den. En anden håber på at se den solgt i udlandet, og en tredje drømmer om at se den solgt hos Sharif, den lokale kioskejer.

Det er ikke det letteste produkt, drengene har sat sig fast på, mener Younes Deaibes. “Men vi vil gerne bevise, at vi kan noget, og at vi kan bidrage med noget til samfundet” fortæller han.

Den første faktura

Til at rådgive Younes og vennerne er Nicolai Juul Michagin fra mentorvirksomheden LaserTryk A/S med. Han er positivt overrasket over drengenes engagement. “De vil noget,” fortæller han. “Vi skal bare stikke lidt til dem. På den måde fungerer vi mere som tovholdere end lektorer.”

Venturepilot Simon Staack er enig: “Det er meget lidt, der skal til. Vi skal bare hjælpe med at sætte nogle gode rammer.”

Mentorvirksomhedens målsætning er, at drengene skal sende deres første faktura afsted inden forløbet slutter. Og hvis tempoet fortsætter som i dag, er det ikke urealistisk.

“Vi har udviklet mere på vores produkt i dag, end vi har de sidste tre uger,” fortæller Younes Deaibes, da vi fanger ham i elevatoren på vej ned til fællessalen med kollegaen Fakhri Issa. De har begge skjorter på, og Mind Your Energy-visitkort der fortæller, hvilken afdeling de arbejder i: Younes arbejder med mikrovirksomhedens salg, indkøb og produktion. Fakhri skal arbejde med markedsføring og kommunikation.

Visitkortene har de fået trykt i samarbejde med mentorvirksomheden, og for drengene er skjorten et meget bevidst valg. “Der er forskel på, om man møder en person i tanktop eller i jakkesæt,” som Younes forklarer.

Behøver vi kalde det en ghetto?

Før drengene skal forberede deres egen præsentation, er det tid til endnu et inspirationsoplæg. Denne gang fra MYOB-mikrovirksomheden Culture Run, der sidste år afviklede et motionsløb gennem deres lokale boligområde i Horsens. De fortæller om, hvad de har fået ud af at deltage i programmet og giver de nye drenge gode råd med på vejen.

“Hvad gjorde I, når I var uenige?” spørger en af drengene i publikum. “Det løste vi med afstemninger,” fortæller Hussein fra Culture Run. “Demokratiet længe leve.”

Tilbage på fjerde sal, opstår der da også uenighed i Aarhus-gruppen, mens de skal forberede aftenens vigtige præsentation. Under generalprøven har en af drengene kaldt Herredsvang for en udsat ghetto, og det får Younes Deaibes til at række fingeren i vejret.

“Jeg synes ikke, vi skal kalde det en udsat ghetto. Det er folks fordomme, men det er ikke sådan, vi selv oplever det. Jeg synes, vi skal omformulere den sætning,” siger han.

De unges kaffe

Vi møder Jonas Sommer Lorentzen, der er associate consultant i BCG, og som i dag faciliterer Venture Campen med sine kolleger. For ham er det forfriskende, at huset i dag er blevet indtaget af de unge iværksættere. “Det er mindre formelt og mindre stille, hvilket bringer en helt anden form for ambition og professionalisme ind i huset,” fortæller han. Det bedste for ham er at opleve drengenes umiddelbarhed.

“Og så var det fedt at se, hvor meget drengene fra Horsens har udviklet sig siden deres præsentation sidste år,” fortæller han.

Imens er drengene fra mikrovirksomhederne blevet klar til dagens store finale: præsentationen af den nye forretningsplan. På fjerde sal præsenterer Younes Deaibes og vennerne fra Aarhus for BCG’s konsulenter og mikrovirksomhederne fra Guldborgsund og Albertslund. Sammen med Fakhri fortæller Younes om den målgruppe, den nye læskedrik skal udvikles til.

“Mind Your Energy bliver de unges kaffe,” lyder ambitionen.

Tak til alle mikrovirksomhederne fra Amager, Albertslund, Høje-Taastrup, Odense, Esbjerg, Aarhus og Guldborgsund som deltog, og var med til at gøre dagen helt speciel. Vi glæder os til at følge dem og deres arbejde de kommende syv måneder.

Flere billeder fra dagen på facebook