You are currently viewing Drengene sætter nye mål og finpudser budskaberne

Drengene sætter nye mål og finpudser budskaberne

Passion. Mod. Glæde. Fællesskab. Og viljen til at arbejde hårdt.

Dét er nogle af de absolut vigtigste egenskaber, som drengene skal besidde for at videreudvikle og styrke deres mikrovirksomheder og nå i mål med deres ambitioner. Sådan lød det fra en række erhvervsfolk, som sad i ekspertpanelet og gav drengene gode råd.

Startskuddet til den nye sæson på MYOB Akademiet lød i lørdags. Her mødtes drengene fra Integrity X, TRAP og Je M’appelle og udformede konkrete målsætninger og en udførlig strategi for deres tre mikrovirksomheder, som de skal videreudvikle gennem de næste otte måneder.

Der blev udvekslet kram, high fives og store ambitioner, da drengene, venturepiloter og fagpiloter mødtes lørdag morgen i lokalerne hos det internationale revisionsfirma KPMG. Drengene var trukket i arbejdstøjet, klar til at sætte ord på, hvor de vil føre deres mikrovirksomheder hen.

Med målrettede skridt indtog drengene fra hver mikrovirksomhed talerstolen om eftermiddagen – efter ideudvikling, planlægning og målsætning – for nu kunne de præsentere de nye strategier for panelet af eksperter og de 50 piloter og kolleger, som udgjorde publikummet.

Når idéen til produktet er på plads, og budskabet kan fortælles præcist og skarpt, så er det vigtigt, at drengene kommer ud fra kontoret og taler med mennesker, som kan være interessante for deres produkt. Sådan lød rådet fra serieiværksætter Martin Thorborg, som sad i panelet.

“I skal kaste jer ud i at gøre tingene. Lad være med at snakke, snakke og lægge for mange planer – kom ud på markedet. Snak er fint, men aktion er meget bedre.

”Så brug noget tid på at diskutere produktet og strategien, men størstedelen af tiden skal bruges på at tage produktet med ud i verden. Kom ud og tal med forretningerne, snak med mulige leverandører og kunder. For ellers sker der ikke en skid. Dét er mit bedste råd,” sagde han.

Martin Thorborg sprang selv ud som iværksætter som helt ung, da han begyndte at sælge computerspil og senere sammen med en kammerat åbnende en butik, der købte og solgte brugte spil – som de første i Danmark. Dét blev begyndelsen på en millionkarriere, hvor han i dag står bag succesfulde virksomheder som Jubii, Amino og Dinero.

Tænk stort – og sæt realistiske mål

Drengene fra Je M’appelle producerer hættetrøjer med visuelle print. De har haft stor succes med at markedsføre og sælge tøjet i deres lokalområde i Kokkedal. Nu vil de skrue yderligere op for volumen og nå ud til flere købere, lød ambitionerne fra drengene på scenen.

Målene skal være konkrete – og opnåelige, lød de vigtigste råd til drengene fra iværksætter Daniel Jafehvand, som var en del af ekspertpanelet.

“Sæt nogle mål, som er realistiske for jeres mikrovirksomhed. For det kan blive en mavepuster og føles meget demotiverende, hvis I sætter meget høje mål, som I ikke kan nå.”

“Man kan mærke på jer, at I har tænkt langt frem. Dét er virkeligt godt. Mit råd til jer nu er, at I skal finde toppen af lagkagen – så I specialiserer jer og skiller jer ud i hoodie-branchen – så jeres produkt er noget helt særligt,” sagde han.

Daniel Jafehvand står sammen med sine venner fra Trige bag mikrovirksomheden Whired, som var en del af MYOB Akademiet sidste år. Sammen med sine kolleger har han udviklet en opruller til høretelefoner, som sikrer, at de ikke slår knuder og går i stykker.

Styrken er fællesskabet

Drengene fra Integrity X arrangerer sociale gaming-events og donerer overskuddet til velgørende formål. De har en drøm om, at det næste event skal blive markant større end tidligere – for det skal samle mange flere unge foran computerskærmene.

Og dét mål skal mikrovirksomheden nok nå, så længe de bevarer det stærke fællesskab, lød det fra Maria Kavita Nielsen, som er direktør for Mind Your Own Business og var en del af panelet.

“I er simpelthen nogle drenge, som er så høflige og anerkendende overfor jeres kolleger fra de andre mikrovirksomheder her på campen. Det er så fin en stil.”

“Jeg føler mig meget tryg i jeres selskab, og jeg tænker, at I kommer til at byde rigtigt mange unge mennesker velkommen på en meget god måde til alle de events, som I kommer til at holde,” sagde hun.

Budskabet skal være klart

Med en mission om at skabe fællesskab og nedbryde fordomme om unge mennesker fra udsatte boligområder, vil drengene fra TRAP i Frydenlund producere t-shirts og tracksuits.

Hold fokus, skil hver opgave ad og løs dem én ad gangen. Sådan lød rådet til TRAP fra Thomas Hofman-Bang, som er direktør for KPMG.

“Super god præsentation. Jeg kan mærke, at I brænder for det. I har god struktur på jeres mål og delmål. Og jeg kan godt lide, at jeres ide udspringer fra et stærkt budskab. Der er mange, som sælger t-shirts, men jeres stærke budskab kan gøre, at I får succes,” sagde han.

Der skal tænkes kreativt, samarbejdes og produceres. For når drengene igen står i lokalerne hos KPMG til april, skal de vise, hvor de har ført mikrovirksomhederne hen, og om de har nået deres mål og visioner.