Suliffeqarfeeraq Kaassassuk Nuummeersoq RD Marketing Bureau-mut isumassarsinartumik pulaarpoq
På en solrig onsdag eftermiddag mødte de forventningsfulde drenge, venturepiloter og erhvervsmentorer op udenfor den store to etagers bygning midt i Nuuks industrikvarter, som huser et af de lokale reklamebureauer. De er mødt op hos RD Marketing Bureau, som var værter for en eftermiddag og dermed satte rammen for en anderledes arbejdsgang i mikrovirksomheden. De fremmødte trådte ind i virksomheden fyldt op med spænding og forventninger til hvad besøget ville bringe.
”Jeg har glædet mig til virksomhedsbesøget hos RD Marketing Bureau. Det er rart at komme ud og opleve noget nyt.” siger 15-årige Aputsiaq fra mikrovirksomheden Kaassassuk.
RD Marketing Bureau byder velkommen
Erhvervsmentor Nukappi Dahl Thorleifsen, bød alle velkommen ind i RD Marketing Bureaus kontorområde på 1. sal til en kort velkomst og præsentation af dagens program. Han er uddannet mediegrafiker, og udover at udføre grafisk arbejde, er han produktions- og lageransvarlig i virksomheden. I dag stod han klar til at fortælle drengene om virksomhedens arbejde. Undervejs gav Nukappi sig god tid til at svare de nysgerrige og interesserede drenges spørgsmål. De fik indblik i de mange forskellige former for opgaver og processer man skal igennem som grafiker, samt hvad der skal til for at uddanne sig som grafiker.
Under præsentationen fik mikrovirksomheden fint besøg, i form af direktør og grundlægger af RD Marketing Bureau René Olsen. Han gav sig tid til at hilse på drengene, introducere sig selv og understregede, at de var i gode hænder hos Nukappi, som nok skulle sørge for et sjovt, hyggeligt og lærerigt besøg.
Nukappi har gennem flere år været engageret i at aktivere de unges potentialer indenfor sport og i andre sammenhænge, hvor han nyder at se de unge menneskers selvtillid blomstre. Det engagement har han bragt med sig i sin nye rolle som erhvervsmentor.
”Det var rigtig sjovt at have drengene på besøg, de var meget interesseret og stillede en masse spørgsmål om vores arbejde og de maskiner vi har på vores værksted,” siger Nukappi og fortæller videre:
”Jeg lagde mærke til at drengene var meget koncentrerede når de fik noget mellem hænderne, f.eks. da drengene skulle pille ved deres logo, der var fuld koncentration og interesse fra drengenes side og det var sjovt for mig at se.”
Et kik ind i værkstedet
Med høj energi og trippende fødder, kom drengene ned til virksomhedens værksted, hvor det første de lagde mærke til, var det kæmpestore skærebord midt i rummet og de mange forskellige materialer, der nærmest omfavnede skærebordet. Særligt de store print-, skære-, broderings- og lasertrykmaskiner fik en masse fokus fra drengene, som stillede en masse nysgerrige spørgsmål om maskinernes funktion.
”Det er sjovt at være på virksomhedsbesøg, vi fik lov til at se en skæremaskine starte og det gik så hurtigt! Det var så fedt at se!” – fortæller 15-årige Angutitsiaq fra mikrovirksomheden Kaassassuk.
For at drengene bedre kunne for en fornemmelse for, hvordan det er at arbejde med materialet, havde Nukappi planlagt en lille grafiker-workshop for mikrovirksomheden Kaassassuk. Alle skulle samles rundt om det store skærebord, Drengene fik til opgave at pille alt det overskydende materiale fra deres egen logo, en opgave der kræver koncentration og tålmodighed, idet én lille fejl kan betyde at man må starte forfra.
”Det bedste var, at vi fik lov til at pille ved vores eget logo og gøre den klar til print på t-shirts,” fortæller 13-årige Jens fra mikrovirksomheden Kaassassuk.
Selve fokus med workshoppen var give drengene muligheden for selv at afprøve lidt af hvad en grafiker laver til dagligt.
”Det var lidt som om at vi brød en mur hos drengene og fik set en anden side af deres personlighed. Det var rart at se og føle drengene opleve noget helt nyt,” siger Nukappi og uddyber:
Nukappi oplever at drengene er blevet klogere på, hvilke uddannelsesmuligheder de har og hvad det kræver at få succes. En indsigt, som også nemt kan overføres til det ugentlige samarbejde i mikrovirksomheden.
”Jeg oplever at drengene har lært en masse og fået mere indsigt i mulighederne med uddannelsen som grafiker. De har lært mere om processen fra at have en idé til at have et slutprodukt og alt det der ligger imellem. Det var en rigtig sjov dag for drengene, men også for mig.” fortæller Nukappi stolt.
Drengene gik fra virksomhedsbesøget med udvidet forståelse, styrkede relationer og fornyet energi til at give det en ekstra skalle i deres egen mikrovirksomhed.
Broen ud til arbejdsmarkedet
Som en del af Mind Your Own Business programmet, inviteres mikrovirksomhederne indenfor hos det lokale erhvervsliv, som har valgt at engagere sig som mentorvirksomhed i et partnerskab med Mind Your Own Business.
Fælles for alle mentorvirksomheder er, at de alle er med til at gøre en kæmpe forskel for drengene i Mind Your Own Business og udviklingen af deres mikrovirksomheder samt øge drengenes tro på, at der er et arbejdsmarked, der vil dem.
”Mind Your Own Business giver vores unge mulighed for at vise, at alle har noget at komme med. For os er det vigtigt, at de unge ved, at der findes muligheder for personlig udvikling, der ikke kun er skolebaseret. Det oplever vi at Mind Your Own Business, blandt andet, giver de unge mulighed for at udlevere.”, siger René Olsen, direktør i RD Marketing Bureau.
Vi er utroligt glade for samarbejdet med RD Marketing Bureau, som med høj faglighed og engagement, ugentligt støtter drengenes i deres arbejde samt faglige og sociale udvikling.
Vi ønsker mikrovirksomheden Kaassassuk al held og lykke med udviklingen af deres mikrovirksomhed.