You are currently viewing Drillow har skabt en ny opfindelse: Drikkepuden til ultimativ chill

Drillow har skabt en ny opfindelse: Drikkepuden til ultimativ chill

”The ultimate support for chill”

Sådan lyder Drillows slogan, og det forpligter. I efteråret satte drengene sig for at opfinde noget, som ingen har lavet før. De sidste otte måneder har de arbejdet kreativt og står i dag med et fantastisk resultat.

Mikrovirksomheden blev etableret af ni drenge fra Indre Nørrebro, der kender hinanden godt. Her kan du møde Drillow, som fortæller om deres arbejde med at etablere en mikrovirksomhed sammen. Amin er én af de unge iværksættere, han fortæller:

”For det første har det været sjovt og hyggeligt, fordi man har kunnet gøre det sammen med sine venner fra kvarteret.”

”Det har været hyggeligt at lave noget sammen helt fra bunden, og det har handlet om samarbejde”, tilføjer hans kollega Erkam.

Et fælles projekt på tværs af afdelinger

Rudi fik de første idéer til det, som blev drengenes produkt. Han tog udgangspunkt i to behov: At kunne slappe af i nakken og slukke tørsten samtidig. Med det som afsæt, formede drengene idéen i fælleskab, og de blev enige om at skabe en Drillow.

Med det ambitiøse mål begav drengene sig ud på den lange rejse for at opfinde en drikkepude, der kunne leve op til deres målsætning. De første måneder blev brugt på at afprøve og udtænke, hvilke delelementer der skulle indgå i produktionen.

Hvordan løser man udfordringen med at skabe plads til væske indeni en nakkepude? Og hvordan kan man skabe et system, der tillader væsken at løbe fra beholderen og frem til et sugerør?

Drengene i afdelingen Design & Produktion havde en stor opgave foran sig. De skulle vise kollegerne, at idéen kunne lade sig gøre i praksis.

Venner og kolleger

Drengene i afdelingen Kommunikation & Markedsføring havde til opgave at reklamere for et produkt, som de endnu ikke vidste, hvordan ville komme til at se ud. Derfor fik de idéen om at producere merchandise, der kunne skabe synlighed: T-shirts og en gymnastiktaske med logo og slogan.

I foråret fik drengene i samarbejde med venturepiloterne to interessante arrangementer i kalenderen. De blev inviteret til at præsentere deres produkt til det sociale gamingevent Gamers Galaxy, som mikrovirksomheden Integrity-X arrangerede. Og de fik mulighed for at komme til Copenhagen Games i Lokomotivværkstedet.

Det var to gode muligheder for drengene i afdelingen Salg & Sponsorer, som havde arbejdet for at definere målgruppen, nå ud til relevante mennesker og ligeledes få aftaler med sponsorer.

I afdelingen for HR & Økonomi skulle drengene holde øje med, at udgifterne til at eksperimentere og udvikle prototypen ikke oversteg budgettet. Og mindst lige så vigtigt var, at personalepolitikken blev overholdt, også når der var travlt, og når kollegerne mistede koncentrationen.

Når man er gode venner, kan det være en udfordring af bevare sit fokus på arbejdet – hele tiden. Sådan fortæller Amin og Erkam, når de ser tilbage på arbejdet. Koncentration var den største udfordring.

”Det var mest hygge i starten. Vi tog det ikke så seriøst. Men senere hen var vi mere seriøse og tog os mere sammen,” fortæller Erkam.

”I starten var det mere sjov og ballade, men så fik vi puden, og så kunne vi se, vi at vi faktisk kunne få en fremtid ud af det her,” uddyber Amin.

Skære, samle, lime

I april begyndte drikkepuderne langsomt at få deres endelige form. Drengene var nødt til at gå sammen om at skære, samle, stryge, lime og bygge drikkepuderne for at blive færdige til tiden. Deres mål var at have et større lager klar inden de to gamingarrangementer, hvor planen var at have drikkepuder nok til både præmier og salg.

Det flød med udskårne nakkepuder, logoklistermærker og et væld af plastikdimser i arbejdsrummet hos Det Gode Naboskab i dagene op til Gamers Galaxy. Det er her hos den lokale samarbejdspartner, at drengene har mødtes for at udvikle deres mikrovirksomhed siden efteråret.

Atef skar de bløde plasticsugerør over i den præcise længde. Yihan satte sugerørene på låget af en drikkedunk, som senere skulle knappes ned over en åben dåsesodavand. Og Rabea strøg det blå Drillow-logo på nakkepudebetrækkene.

Når én arbejdsstation blev kedelig, byttede drengene rundt og fik en ny post. Alle delelementerne blev samlet og sat ind i betrækket igen. Én efter én blev drengenes ambition om et produkt til ultimativ chill til en realitet – de færdige drikkepuder blev klar i sidste øjeblik.

Venturepiloter, I har hjulpet os godt på vej

De mange events og sociale arrangementer, som drengene har været til, har været de allerbedste oplevelser, fortæller drengene.

 ”Vi har været til mange events. Både gamerevents, men også sociale ting,” fortæller Amin.

Vi har for eksempel været ude at spise med vores venturepiloter. Det var meget hyggeligt,” tilføjer Erkam.

Relationen til venturepiloter har gjort indtryk på drengene. Over de sidste otte måneder har de arbejdet tæt sammen for at udvikle drengene idéer om Drillow.

”I har hjulpet os godt på vej”, siger Amin.

“Vi vil gerne sige tak til jer alle sammen,” siger Erkam.