You are currently viewing Farge besøger butikker i Køge og præsenterer deres opladerløsning

Farge besøger butikker i Køge og præsenterer deres opladerløsning

Folk i Køge skal ikke mangle strøm til deres telefoner, for det er irriterende og ærgerligt.

Det mener de ni drenge bag mikrovirksomheden Farge. Derfor har de besluttet sig for at tilbyde opladerstationer til byens butikker, så de handlende kan oplade deres telefoner, mens de går rundt mellem tøj og tasker, blomster og bestik i de mange forretninger i den gamle købstad.

“Det skaber mere trafik i butikkerne og opladte telefoner hos kunderne!” 

Sådan fortæller 15-årige Kajhan, som er en af medstifterne af Farge. Han står på den brostensbelagte gågade mellem kollegerne i mikrovirksomheden. Sammen skal de nu besøge de udvalgte butikker, som står på deres liste af forretninger, som de tror vil have gavn af en opladerstation.

Men det er ikke kun opladerstationer i butikker, der udgør drengenes virksomhedsidé. Farge er nemlig også en hjemmeside, som drengene har været med til at udvikle fra bunden. Formålet med siden er at  give kunderne mulighed for at se, hvilke butikker der tilbyder opladning. Navnet Farge har drengene udviklet ved at smelte ordene Fast og Charge sammen.

Samarbejde om en god forretningsidé

De sidste syv måneder har drengene arbejdet tæt sammen med deres venturepiloter, som de én gang om ugen er mødtes med for at tale om konceptet for produktet, udvikle hjemmesiden og planlægge strategien for markedsføringen.

Det er lykkedes drengene at skabe et samarbejde med en virksomhedsejer fra Køge. Han producerer opladerstationer og kan se potentialet i drengenes forretningsidé. Det var nogle stolte unge iværksættere, som indgik samarbejdsaftalen med iPlug, der er leverandør af de opladerstationer, som drengene distribuerer.

Denne dag går drengene stålsat til opgaven og træder ind den nærmeste butik på deres liste. Desværre er der ikke held ved første besøg, og drengene forlader butikken uden et salg.  Det er dog tydligt, at drengene ikke lader sig kue, og de fortsætter til den næste forretning.

“Jeg troede, det ville være akavet at gå ind i butikkerne med vores oplader, men når man først har gjort det et par gange, er det faktisk meget sjovt – folk er bare flinke,” fortæller 15-årige Rafi fra Farge efter sit tredje salgsbesøg hos en butik.

Drengene har flyvers med information om Farge i hænderne. Opladerstationerne er klar til at blive præsenteret. Og salgstalen med viden om deres mission og formål er indøvet. Drengene har forberedt sig grundigt til denne dag, hvor de skal markedsføre produktet, for det allerførste indtryk er vigtigt.

Sammen med venturepiloterne har de talt om, hvordan de skal gribe dagen an. Hvad er det første, de skal sige til butiksindehaverne? Hvem siger hvad og hvornår? De har talt om forretningerne og udvalgt dem, som de gerne vil samarbejde med og tilbyde opladerstationerne til.

Hej, vi er Farge, og vi har en god idé

I to hold fortsætter drengene fra butik til butik for at fortælle om mikrovirksomheden og deres opladerløsning. Drengene opdager hurtigt, at nogle af butiksejerne og de handlende allerede har hørt om deres arbejde med at etablere en mikrovirksomhed.

”Er det ikke jer fra avisen?” spørger en kvinde, som handler i en af forretningerne.

“Jo… jo, det er det,” svarer 14-årige Ömer overrasket. Han er også en af drengene bag mikrovirksomheden.

Lokalavisen Køge Onsdag har skrevet en artikel om drengene og deres arbejde med at udvikle Farge. Historien blev udgivet blot et par dage før salgsdagen. Og det er dejligt, for så ved nogle af de mennesker, de møder, allerede hvem de er, og hvad de vil.

“Det er helt vildt – folk ved, hvem vi er! Jeg er helt sikker på, vi får solgt noget i dag!” siger Ömer begejstret. Og der går ikke længe, før det lykkes drengene at lave deres første salg til en lokal pladebutik.

Salgssucces på gågaden

Drengene har kæmpe smil på læberne, da de træder ud af pladebutikken. Det er en stor oplevelse at nå dét mål, de har sat sig for i dag. Men de unge iværksættere er ikke færdige med dagens arbejdsindsats. For de har en ambition om at nå ud og præsentere deres idé til mange flere.

En, to, tre… Syv butikker siger ja til drengenes opladerløsning, efter at de har gået fra forretning til forretning i Køges gader i 2,5 time den dag. Og ikke nok med det, så har flere butikker bedt Farge-drengene om at komme igen – for de er interesserede i den gode løsning, som kan gavne deres kunder.

“Jeg er faktisk overrasket over, hvor mange butikker der har brug for produktet,” siger Kajhan, efter en vellykket dag.

For Kajhan, Rafi, Ömer og de seks øvrige drenge fra Farge har salgsdagen har været en kæmpe succes. De har fået deres første kunder er i hus, og mange af butikkerne i Køge kender nu til deres opladerløsning.

Efter en lang dag tager drengene selv hjem for selv at lade batterier op, så de kan blive klar til endnu en salgsdag i Køge.