You are currently viewing Flag, farver og forskelligheder: Kunsten at få det perfekte logo

Flag, farver og forskelligheder: Kunsten at få det perfekte logo

Morten E. Hartmann, Brand og Marketing Manager i Car Performance starter dagens workshop ud med at fortælle, hvordan han selv er endt med at arbejde med marketing. Det kreative arbejde har altid hivet i ham, og særligt det grafiske havde han lyst til at arbejde professionelt med. Han er mødt ind i drengenes kontor i Hørsholm for at give drengene et par tips og tricks til, hvordan de kan bruge deres budskab aktivt i deres logo.

Drengene i Je m’appelle er helt enige om, hvad deres logo skal udtrykke: fællesskab, ligeværd og mangfoldighed, er vigtige nøgleord. Det har en sommerferie har ikke ændret på. Je m’appelle arbejdede sidste år på MYOB Programmet, hvor de udviklede, designede, producerede og solgte deres første stykke tøj.

En ny sæson er startet i drengenes mikrovirksomhed, og deres kommende arbejde på MYOB Akademiet har givet drengene mod på at gentænke deres brand. Deres stærke budskab holder de ved, men der skal nu tænkes i nyt visuelt udtryk, logo og kollektion. Men hvor starter man?

”Jeres bedste værktøj er jeres historie! Den er virkelig god,” starter Morten. Men hvem køber drengenes hoodies? Hvad skal en hoodie udtrykke? Og hvordan får drengene alt det til at stemme overens med deres logo? Tankerne bliver sat i gang hos drengene og i løbet af aftenen bliver der brainstormet og debatteret på livet løs.

Morten giver forskellige tricks til, hvordan de kan arbejde med deres visuelle udtryk, som leder drengene over i en tegneproces, hvor der igen bliver kastet gode ideer ud i rummet:”Jeg synes, det skal stå skråt”, ”Eller med forskellige farver?”, ”Vi skal huske flagene, de skal også være med!” og ”Hvordan vil det se ud på en hvid trøje?”

Zakaria, Bilal, Furkan, Adam, Chengiz og Yunus, som sammen med tre andre venner har stiftet Je m’appelle, arbejder på deres ideer og tegner skitser og forslag til, hvordan deres fremtidige logo kan blive endnu skarpere til deres kommende og spritnye kollektion.

Netværk, Instagram og Magasin du Nord

“Brug jeres netværk, og jeres netværks netværk. Brug Instagram til at blive inspireret til, hvordan jeres fremtidige hoodies kan se ud. Og find ud af, hvor jeres målgruppe køber jeres hoodies.” Alt dette er genveje, som Morten introducerer drengene for, og gode værktøjer til, hvor de kan finde mere inspiration. ”I kan bruge Instagram som en søgemaskine og finde alle mulige brands, I synes er fede” forklarer Morten.

I løbet af aftenen snakker drengene og deres gæst løbende om, hvordan de kan arbejde med et fedt og stærkt budskab, og samtidig lave en trendy hoodie, som unge i drengenes alder har lyst til at købe og gå i.

Zakaria har knækket koden til, hvordan budskabet også sælger: ”Dem der tænker mest på vores budskab, er de ældre mennesker. Folk på vores egen alder tænker ikke særligt meget på det, de vil bare gerne have en fed trøje. Men der har været flere kunder, der har købt en hoodie til deres børn, netop fordi de kunne lide vores budskab.”  Dermed fungerer deres budskab allerede godt for flere aldersgrupper, og drengene arbejder stadig målrettet for at kunne få deres budskab ud til flere.

Drengene og Morten ser på det udkast, de sammen har skabt i løbet af workshoppen.

”Hvorfor kan dette ikke hænge inde ved siden af Les Deux i Magasin? ” spørger Morten, som sagtens selv kan forestille sig drengenes brand i et af Københavns største storcentre ved siden af et af deres yndlingsmærker.

”Det kunne være sindssygt!”  konstaterer Cengiz.

Workshoppen afsluttes på toppen. Drengene er klar til at skulle starte på MYOB Akademiet. I næste uge møder de deres venturepiloter og d. 6. oktober skal de skrive forretningsstrategi til Udviklingscamp hos KPMG som danner grundlag for drengenes fremtidige arbejde.

Sammen med et nyt team af venturepiloterne skal drengene de næste otte måneder videreudvikle Je m’appelle.