På Nørrebro har otte drenge siden januar været i seriøs træning i forretningsudvikling. De har fået kendskab til kvarterets lokale forretninger, og blevet sporet ind på hvor bred en pallette af arbejdspladser, der findes i deres lokalområde. Samt hvad man kan opnå i forskellige brancher. For slet ikke at tale om, hvad de selv har formået at opnå med deres egen mikrovirksomhed, ved at indgå samarbejdsaftaler med lokale virksomheder.
Lokalt netværk og sponsorer
På den måde har drengene formået at skabe en aktivitet, der i høj grad samler lokale borgere om en fælles, social aktivitet på tværs af lokalmiljøet på Nørrebro såvel som i København. Igennem sponsorater og netværksmøder har drengene udvidet deres indtjeningsmuligheder og deltagersegment – lige fra konkurrenceorienterede topløbere til knap så konditionsfikserede medarbejdere fra lokale arbejdspladser.
Ejendomsmælgere, sportsbutikker og én kirke
Til sponsormøde med Estate Nørrebro – Eldrup og Bast forhandler Murtada og Yigit et sponsorat, der skal sikre morgenmad til det 100 mand høje hold, som står bag opsætningen af motionsløbet. Udover mikrovirksomhedens medarbejdere er der nemlig brug for knap 80 frivillige på løbedagen til at sikre, at alt forløber uden gnidninger, og at alle deltagere kommer godt og sikkert i mål. Og at løberne bliver heppet på.
”Vi støtter Nørrebroløbet fordi vi som lokal virksomhed gerne vil støtte op om lokale initiativer. Vi tror på, at det styrker og skaber værdi for området. Og Nørrebroløbet er et rigtig godt eksempel på, hvordan man kan skabe sammenhold på tværs af et lokalmiljø. Det skaber værdi, ikke bare for os, men for alle der bor her”, fortæller indehaver Martin Eldrup.
Og Estate Nørrebro er ikke alene om at bidrage til løbet lørdag den 13. maj. For Nørrebroløbets sponsorafdeling har været ganske proaktiv, og fået indsamlet lækkerier til goodiebags og flotte præmier til dagens løbedeltagere fra blandt andet SuperBrugsen og Løberen. I tillæg hertil giver Merkur Andelskasse 25 kr. for de første 300 solgte løbenumre.
Som noget særligt i år har drengene i samarbejde med Invictus Sport fået designet en helt unik Nørrebroløbet t-shirt. Trøjen symboliserer nemlig ikke bare samarbejdet, men også drengenes støtte til Mellemfolkeligt Samvirke, hvor 10% af overskuddet fra løbet bliver doneret til støtteprojektet ”Tørke i Østafrika”.
Af mindre finansiel, men ikke mindre vigtig karakter, udlåner Sparta Løb udstyr og afspærringsmateriale, mens frivillige fra Idrætsprojektet kommer med opvarmning, og Hellig Kors Kirke ligger hus til, at løberuten kan gå direkte igennem kirkeskibet.
Sponsorer og samarbejdspartnere i Nørrebroløbet
Vejviser for andre mikrovirksomheder
Drengenes evner til at inddrage lokale virksomheder er også noget, der inspirerer andre mikrovirksomheder i Mind Your Own Business over hele landet. Med flere års erfaring i bagagen bliver drengene kontaktet af nyetablerede mikrovirksomheder, blandt andre drengene fra Run Køge Run, der med udgangspunkt i deres eget lokalmiljø, vil forsøge at gøre Nørrebroløbet kunsten efter, når de selv skal afholde løb fredag den 12. maj.
Samtidig giver Nørrebroløbet anledning til venskabelig konkurrence mellem mikrovirksomhederne i Mind Your Own Business. I år vil der være rekordmange repræsenteret på løbedagen, hvor drenge fra seks mikrovirksomheder deltager. Drengene fra Smøkker, B-N1C3 (”be nice”) og Same Inside Different Outside, som alle er mikrovirksomheder fra tidligere forløb, og nu en del af Mind Your Own Business’ Akademi. Hermanos og SXB fra det igangværende forløb. Og sidst, men ikke mindst, de små spirende iværksætter fra Sharks, som til næste år skal være med til at arrangere Nørrebroløbet.
Der mange gode grunde til at komme til Nørrebroløbet i år. Vi glæder os til at se dig!