You are currently viewing Udviklingscamp: Når mikro-virksomheder laver strategier

Udviklingscamp: Når mikro-virksomheder laver strategier

Et af de vigtigste mål for Akademiet er at klæde drengene bedre på til selvstændigt at arbejde med videreudvikling af deres mikrovirksomheder. Til Udviklingscamp hos KPMG udformer drengene en strategi til deres virksomhed frem til maj 2018.

Strategisk samarbejde med KPMG om Udviklingscamp

Gennem forskellige øvelser laver drengene sammen med deres venturepiloter og fagpiloter en handleplan for de arbejdsopgaver og delmål, som mikrovirksomheden skal nå inden næste forår. Inden dagen er omme skal drengene stå klar med en strategi, de kan præsentere for de øvrige mikrovirksomheder og et ekspertpanel, der kan give dem feedback på deres plan.

Vi var med i arbejdslokalerne.

Nye målsætninger for omsætningen

Salgspriser og omsætning er dagens første arbejdspunkt i mikrovirksomheden SXB. Efter sidste års opstart med gode salgstal og en stærk markedsføringsindsats, er det tid til at drengene får drøftet nye målsætninger for omsætningen.

Hvad skal de nye produkter koste? Hvad er leveringspriserne for forsendelse med post? Og skal man indregne svind? – Stemningen i drengegruppen er eftertænksom og reflekterende.

På opfordring af fagpiloten Shayan, diskuterer drengene indbyrdes optimistiske overfor realistiske målsætninger. For hvor meget er det egentlig realistisk at sælge for og tjene igennem en lille tøjvirksomhed i Urbanplanen på Amager?

66.132 kr. for dette regnskabsår“, siger Hakim overbevisende. Han er direktør i  mikrovirksomheden.

Regnskabet  inkluderer både salg af nye produkter og udsalg af nuværende kollektion som et særligt juletilbud. Psykologiske priser, forklarer drengene, det er vejen frem. Det gælder om at sælge tøjet til en pris, som er attraktiv for kunden. Dernæst er det – ifølge drengene – selvsagt nødvendigt med en god plan for markedsføring på sociale medier, for at nå ud til forbrugere i hele Danmark.

SXB i studiet hos Go’ Morgen Danmark

Når man er sin egen arbejdsgiver

I et andet lokale og i en helt anden boldgade sidder drengene fra Hermanos med hænderne dybt inde i mikrovirksomhedens maskinrum.

Fordelen ved at stifte sin egen virksomhed er, at man har mulighed for at forme sine egne jobbeskrivelser. Men det er også et krav.

Som medejere og medarbejdere er drengene selv nødt til at sikre en klar rollefordeling imellem sig, og udarbejde konkrete handlingsplaner for arbejdet i virksomheden. Det er dagens første hovedmål.

Rambøll samarbejder med Hermanos

I deres fineste tøj sidder drengene rundt om mødelokalets bord. Sammen med deres venturepiloter og fagpiloter gennemgår de mikrovirksomhedens værdikæde – processen fra produktion til kundens bestilling og den endelige levering af tøjet i forbrugerens hænder.

Vi hjælper selvfølgelig hinanden“, siger Zinddin. Bemærkningen er vigtig, når man er medejer af en virksomhed bestående af blot én håndfuld medarbejdere.

Målet på kort sigt er at Hermanos bliver en stabil og velfungerende virksomhed, der beskæftiger sig med design og salg at t-shirts“, forklarer Ilyas til ekspertpanelet, da drengene præsenterer den strategi som virksomheden skal følge frem til maj 2018.

En præsentation der rammer plet

Længere nede ad gangen på femte sal er drengene fra Whired ved at flytte rundt på stolene, da vi træder ind i lokalet. De skal til at gennemøve den præsentation de om lidt skal give for ekspertpanelet og de øvrige mikrovirksomheder. I alt tæller virksomheden ti medarbejdere, og der er derfor brug for god plads foran den store skærm i mødelokalet.

“Vores hovedaktivitet er salg af gadgets. Vi er stadig i produktudviklingsfasen – fordi vi vil være sikre på at lave et godt kvalitetsprodukt“, forklarer Ihab. Selvom det bare er en generalprøve taler han klart og direkte til holdet af venturepiloter og fagpiloter, som er dagens prøvekaniner.

Whired modtager Mind Your Own Business’ Ærespris

Kollegaen Ahmad træder frem. Han løfter armen frem og i sin hånd holder han et bundt sammenfiltrede høretelefoner.

Hvor mange af jer kender det her problem?“, spørger han retorisk. Alligevel kan flere af deltagerne ikke lade være med at række hånden i vejret. Så velkendt er problemet.

Vores ambition er at give noget tilbage til forbrugerne – ved at dække et behov, som de endnu ikke selv er bevidste om“, fortsætter han.

Koncentrationen og selvtilliden er i top. Drengene ved at de har en god forretningsidé i deres kabelopruller til høretelefoner. De er klar til at indtage den store scene.