You are currently viewing Verdenskendt tøjdesigner giver inspiration til drenge i Mind Your Own Business

Verdenskendt tøjdesigner giver inspiration til drenge i Mind Your Own Business

Craig Natives historie har mange fællestræk med drengene, der er med i Mind Your Own Business. Han har en unik baggrund og et kulturelt ophav, som han naturligt har brugt til at skabe sit brand på. Craig Native – en af Sydafrikas største tøjdesignere – er et levende eksempel på, at et fedt tøjmærke kan blive et stærkt brand, når man tænker sine kulturelle rødder ind i arbejdet.

Når kultur og historie bliver til designs

Craig er vokset op i en ghetto i Sydafrika under apartheid. Her oplevede han, hvad fordomme betød, hvordan mennesker blev klassificeret på grund af deres hudfarve, og hvordan raceadskillelse påvirkede de unge omkring ham. Overfald, røverier og skudepisoder blev en del af hverdagen for mange unge, men Craig valgte en anden vej: Sin sketchbook.

Craig valgte den kreative vej, hvor han tegnede sine følelser, håb og drømme for, hvordan verden kunne se ud. Han valgte at bruge sin baggrund og sin historie aktivt i sine designs, og de blev fundamentet for en sprudlende karriere, hvor han er blevet headhuntet af blandt andre Adidas, Puma og selveste Nelson Mandela Foundation.
På trods af det barske billede Craig voksede op i, hvor den politiske tone fortalte ham, at verden var imod ham på grund af hans mørke hud, var det ikke den realitet Craig selv oplevede. Da han som ung startede med at gå med aviser, og kom til helt andre dele af byen, var folk nysgerrige og venlige. Som han forklarede drengene; ”Hvis du selv åbner op for verden og andre mennesker, vil du møde en anden realitet end den medierne beskriver. Og det er netop denne del af Sydafrika, som jeg gerne vil vise gennem mine designs.”

Craig viser drengene et billede af masaier på savannen iklædt deres traditionelle røde klæder. Herefter skifter han til et billede af fem farverige strømper med samme klare farver og mønstre. ”Det her er et eksempel på, hvordan jeg bruger min kulturelle baggrund til mine designs. Jeg tager de etniske mønstre fra de traditionelle kulturer, fordi jeg gerne vil vise den rigdom som Sydafrika har at byde på”, forklarer han drengene.

”Nøglen til at skabe et stærkt brand og stærke designs er at finde frem til jeres x-faktor. Hvad er specielt ved netop jer? Hvad er det, I ønsker at fortælle verden?”, spørger Craig drengene.

Til aftens workshop er i alt fire mikrovirksomheder repræsenteret. Intenst lytter drengene fra B-N1C3, SXB, Same Inside Different Outside og Je M’appelle til Craigs historie og gode råd.

Vær tro mod jer selv

Selv har Craig formået at skabe et meget succesfuldt brand. Han har arbejdet med store sportsbrands som Adidas, Puma og New Balance, i storbyer som London, Amsterdam og Tokyo, og med kendte kunstnere som Lenny Kravitz og Erykah Badu.
Hans succes begrunder han med, at han har haft en vision og et ønske med sit brand, som han hele vejen gennem sin karriere altid har været tro mod.

Find inspiration i omgivelserne

Craig viser drengene et billede af en lyseblå himmel med små hvide skyer. ”Det var min udsigt fra mit vindue i Sydafrika”. Dernæst viser han et billede af en kvinde iført en lyseblå bikini med hvide markeringer – en tro kopi af himmel-mønstret. ”Som I kan se, behøver det ikke være svært. I må aldrig glemme, hvad der er omkring jer, for jeres næste store design, kan være lige rundt om hjørnet”, begrunder Craig og fortsætter.

Når I designer, skal I huske på, hvem I er. Det vigtigste for mig, er at tale om kultur på en ny måde. Jeg ønsker at udfordre verden på en kreativ måde”, fortæller Craig Native.

Når I har fundet frem til, hvad det er I ønsker at fortælle verden, får I skabt noget succesfuld, fordi I viser, hvad der gør jer unikke. Så kommer folk til at lægge mærke til jer. Mit bedste råd er derfor, at I skal være tro mod jer selv og dem I er. Gå aldrig på kompromis og forsøg aldrig at være ligesom andre. Forbliv dem I er, for I har så meget at byde på”, anerkender han drengene.

Trappen til succes i en svær modebranche

”Var det svært i begyndelsen?”, spørger Furkan fra Je M’appelle.

”Mode er svært”, begynder Craig. ”I kan se det, som trin på en trappe. Jo højere i kommer op, jo hårdere bliver det. Det er svært at være på toppen og at blive ved at producere nyt og være inspirerende.”, fortsætter Craig og fortæller om de udfordringer, han selv har haft undervejs. ”Men I må aldrig stoppe med at arbejde for det. Og når det bliver svært, er mit råd til jer at tage et skridt tilbage, kig på jeres brand og det budskab I gerne vil have ud i verden.”

Mikrovirksomhedernes fællestræk

Det er netop den gode historie og et stærkt budskab, som drengene kan bruge til at styrke deres brands. Én mikrovirksomheds budskab er, at du skal være en god ven. En anden, at du skal møde andre ligeværdigt, lige meget hvor du kommer fra. Og en tredje, at vi alle er ens indeni uanset vores kulturelle ophav og udseende. Det er budskaber forankret i drengenes hverdag, og oplevelser de selv har med i bagagen.
At aftenen med Craig har været til stor inspiration for drengene står klart. Sheraz Mudassar som har stiftet mikrovirksomheden B-N1C3 udtaler: ”Det har været virkelig inspirerende at høre om Craigs erfaring fra modebranchen. Jeg har fået mange gode tips til at drive en virksomhed, til hvordan man skaber et brand, og at man skal fortsætte, selvom man møder udfordringer på sin vej.”