You are currently viewing Nørrebroløbet – et løb hvor naboer, børn og lokale erhvervsdrivende løber med

Nørrebroløbet – et løb hvor naboer, børn og lokale erhvervsdrivende løber med

Nørrebroløbet 2018 er det ottende løb siden opstarten i 2011. Med over 450 løbere tilmeldt i dagene op til, og endnu flere tilmeldte på selve dagen, ligger drengene fra Gadepulsen rigtig flot ud. Det er første gang, de er med til at arrangere et så stort arrangement, som Nørrebroløbet er blevet til. Drengene har dog været med til Nørrebroløbet før, da de sidste år etablerede Sharks – en mikrovirksomhed som stod for forplejningen til Nørrebroløbet 2017.

Drengene brugte dermed et halvt år på at lære alle de vigtige virksomhedsterminologier frem mod at de selv skulle løfte fanen til årets løb. Hvad laver man i en kommunikationsafdeling? Hvad sker der i sponsor og salg? Det havde drengene styr på, forud for deres start som iværksættere på Nørrebroløbet.

Drengene har på dagen ansvaret for forskellige områder. Mustafa og Joussef holder velkomsttale og skyder løbet i gang: ”Tak fordi I er kommet!” lyder det fra højtalerne på Blågårdsplads. Anas cykler hele ruten igennem før løberne og sørger for at der er fri bane. Zaid sikrer at alle løberne bliver registreret korrekt i systemet, og alle løbere kan få deres løbenumre. Sidst men ikke mindst deler Adam og Momin  goodie-bags ud, når løberne forpustet løber over målstregen.

Drengene er de yngste til at arrangere Nørrebroløbet og har med sine 10-13 år bevist, at man sagtens  kan planlægge et sådan løb, selvom man kun går i 5. klasse. De fik på dagen støtte fra en masse lokale sponsorer og erhvervsdrivende som gav sponsorater, og fra naboer og andre unge som løb med.

Mærkbar forskel for drengene

Nørrebroløbet 2018 bliver afviklet med drengene som hovedarrangører og med et stærkt samarbejde mellem venturepiloter, Gadepulsens medarbejdere, Mind Your Own Business og PR- og Kommunikationsbureauet Mannov. Mannov har været mentorvirksomhed for Nørrebroløbet siden dets start og giver hvert år drengene inputs til alt fra pressedækning til kommunikationskanaler.

 

Hvert år, kommer nye venturepiloter til, og enkelte er gengangere fra tidligere år. En af dem er Ida Jepsen, som har været venturepilot på Nørrebroløbet af to omgange.

”Jeg har valgt at være med for at være med til at gøre en helt konkret, mærkbar forskel for drengene i mit lokalområde i samarbejde med verdens sejeste socialpædagoger fra Gadepulsen. Jeg bor selv lige rundt om hjørnet, og synes det er fantastisk både at følge drengenes udvikling i Gadepulsen og på gaden. Det er skønne drenge med meget potentiale og hvis jeg bare kan bidrage en lille smule til at de kommer godt videre afsted i livet, så er jeg lykkelig. Derudover tror jeg enormt meget på iværksætteri og et projekt som Nørrebroløbet som en drive for at skabe positiv social forandring, og hvor jeg kan sætte mine egne kompetencer og erfaringer i spil.” forklarer Ida.

Det gode samarbejde

Nørrebroløbet er en særlig mikrovirksomhed, da løbet er gået igen hvert år siden 2011. Nørrebroløbet blev grundlagt som en del af et sædvanligt Mind Your Own Business forløb, men det gode samarbejde mellem Gadepulsen og Mind Your Own Business er fortsat sidenhen.

”Nørrebroløbet er en af dage vi altid ser frem til i Mind Your Own Business. Det er dejligt at kunne fejre drengenes store bedrift og se hvordan deres hårde arbejde bliver til virkelighed. Nørrebroløbet vokser hvert år, med nye sponsorer eller nye tiltag, og det har været en fornøjelse at være en del af helt fra starten,” forklarer Maria Kavita Nielsen, direktør af Mind Your Own Business.

Vi takker alle venturepiloter for deres store indsats de sidste seks måneder og til Gadepulsen for et godt samarbejde.