”Som Jonas sagde det så smukt,
er en forretningsplan turen fra idé til produkt.
Det handler om at stille spørgsmål – alle dem I kan,
I ved de der ord som hvem, hvad og hvordan.
I har alle en idé og den er virkelig fed,
og i dag skal jeres forretning blive til virkelighed.”
Ordene bliver leveret af Stik Op. Han er rap-poet og har med få linjer opsummeret Jonas Lorenzens, Consultant i BCG, oplæg om hvad deltagerne kan forvente at få ud af dagen.
10-timers arbejdsdag
Det er lørdag den 18. november. Klokken viser kun lidt over ti på en regnfuld efterårsdag. Det røde bånd, der indvier kickstarten på en ny sæson Mind Your Own Business Programmet er netop blevet klippet. 171 drenge, venturepiloter, repræsentanter fra mentorvirksomheder og lokale samarbejdspartnere er samlet hos The Boston Consulting Group (BCG) i København.
Igennem en 10-timers arbejdsdag vil drengene fra årgangens otte nye mikrovirksomheder få faglig sparring fra erfarne konsulenter i BCG til at udvikle en forretningsplan. Inden dagen er omme, skal de for et ekspertpanel af topkonsulenter præsentere deres forretningsplan frem til maj 2018.
Business Award 2017: Rød løber og store drømme
Det gælder om at bryde ned og bygge op
Fra kantinen følger vi med drengene i elevatoren op til arbejdskontorerne på 8. sal. Det er her konsulenterne fra BCG arbejder til daglig – med udsigt udover byens tage.
”Man føler sig lidt som en forretningsmand, når man arbejder i de her lokaler”, siger Zakaria med skævt smil.
I mødelokalet gælder det i dag for ham og de andre drenge fra Kokkedal om at få præciseret deres design og mål for mikrovirksomheden.
Med navnet Je M’apelle (’Jeg hedder’ på fransk, red.) har drengene allerede en klar idé om hvad deres budskab og logo skal være. På en hættetrøje vil de med et logo af verdens flag slå et slag for mangfoldighed og ligeværd på tværs af nationer. Det de nu mangler er en køreplan, der kan bringe dem netop fra idé til produkt.
”I dag gælder det om at bryde arbejdet i mikrovirksomheden ned i mindre bidder, og lave en klar plan for, hvem der gør hvad og hvornår. Det betyder, at vi skal lave en plan for hvad vi gør i dag, hvad vi gør i morgen, og hvad vi gør om en måned og to”, forklarer Sarah Schou roligt. Hun er en af ti konsulenter fra BCG, som i dag frivilligt har valgt at møde ind til en alternativ arbejdsdag.
I nabolokalet er drengene fra mikrovirksomheden på Amager sammen med deres venturepiloter i fuld færd med at udfylde deres arbejdsplan for de næste seks måneder. En såkaldt gameplan.
Venture Camp 2016: “Det myldrer med idéer”
Fra december til maj skal planen illustrere store såvel som små opgaver, der skal varetages i mikrovirksomhedens forskellige afdelinger. For eksempel skal design og produktionsafdelingen inden udgangen af december fremsætte et forslag til mikrovirksomhedens endelige produkt og design.
Junglen på Amager
Jungle UP! – kalder drengene mikrovirksomheden fra Amager. ‘UP’ fordi deres produkt er en frisk drik, muligvis med limesmag, der giver et boost af energi – og i øvrigt som slang for Urbanplanen.’Jungle’ fordi det til tider kan være vildt i Urbanplanen, det sted hvor drengene bor. Og som Abdel siger: ”Når du drikker Jungle UP så får du modet eller styrken som en gorilla eller tiger”.
Derfor vil drengene med salget af deres produkt støtte et lokalt projekt i Urbanplanen – ”Vi vil gerne give tilbage til vores samfund, tilbage til vores kvarter”, siger Hafiedh og forklarer at formålet er at give noget til de unge, så de vil holde sig fra kriminalitet.
Hvilket projekt er endnu uklart. Måske skal det være mål til fodboldbanen. Eller lys, til at lyse banen op i de mørke timer. Mulighederne er mange. Detaljerne endnu flere. Det er derfor, det er så vigtigt med en udførlig forretningsplan, som Sarah Schou forklarede.
Fælden du skal undgå
Sidst på eftermiddagen besøger vi drengene fra Frydenlund i Aarhus. De er ved at lægge kronen på dagens sidste værk: præsentationen. Der har været mange gode idéer på bordet og gameplanen på væggen er fyldt til bristepunktet.
Abdillah tager imod os. “Vi er ti drenge fra Frydenlund. Vores virksomhed hedder Trap – med en streg over. Vores produkt er et stilet street wear sæt i to dele…”
Han holder inde. Som en garvet sælger, der lynhurtigt aflæser en kundes ansigt, slår han hurtigt over i et roligere toneleje og forklarer uddybende “En trap er en fælde, men også et sted. I det område vi kommer fra, kan en trap også handle om at købe og sælge. Derfor har vi en streg over vores logo.”
Præsentationen der sidder i skabet
Det er blevet tid til at øve mikrovirksomhedens præsentation. Abdillah er den første til at melde sig. De andre drenge tøver lidt, indtil venturepiloterne minder dem om, at de blot skal genfortælle det, de har øvet på hele dagen.
Abdu og Hamza melder sig, og til sidst også Salah. Han har været med til at formulere virksomhedens kernefortælling, og vil gerne præsentere det for publikum.
“Der er rigtig god kemi mellem drengene og venturepiloterne“, siger Morten Kvist lavmælt. Han er lokal samarbejdspartner i Frydenlund og har kendt drengene længe.
“Det er tydeligt at se, at drengene synes at venturepiloterne er seje. Det er ikke altid, at de lige får det sagt, men det kan jeg se“, siger Morten og smiler. “Og det allervigtigste“, tilføjer han “det er, at man kan se, at drengene virkelig har taget ejerskab over mikrovirksomheden.”
Som rockstjerner på en scene
Tiden er kommet til dagens sidste faglige indslag. En efter en træder mikrovirksomhederne op på scenen for at præsentere deres endelige forretningsidé og -plan. Ikke bare for deres venturepiloter, men et ekspertpanel af konsulenter og andre mikrovirksomheder.
“Drengene er rockstjerner på scenen!“, fortæller Morten Rodgaard entusiastisk. Sammen med de øvrige kollegaer fra BCG har han dagen igennem fulgt drengenes arbejde, og sidder nu sammen med to af dem som en del af ekspertpanelet. De skal give feedback på drengenes præsentationer. Deres begejstring er svær at skjule.
“Jeg er vildt imponeret over drengens evner og hvad de har præsteret i dag. Og måden de bare går op på scenen og leverer en præsentationen i stiv arm, det er virkelig beundringsværdigt“, siger Morten Rodgaard.
Tilbage er der kun at fejre en veloverstået dag og ønske drengene held og lykke med deres nye mikrovirksomheder. Vi slutter, hvor vi startede. Med bevingede ord fra Jakob, også kendt som Stik Op:
”I dag har jeres idéer vokset sig store,
ved hjælp fra venturepiloter, samarbejdspartnere og mentorer.
Idéer blev til planer, der blev til præsentationstaler,
her i Boston Consultings fantastiske lokaler.
Og uanset hvilket fedt produkt I laver,
så husk jeres milepæle, aftaler og opgaver.
I har nogle virkelig gode planer I kan bruge,
når I skal mødes med piloterne allerede i næste uge.
Håber I får gavn af alle rådende og støtten,
tak for Venture Camp 2017.”