Drenge og venturepiloter fra Praqua sidder rundt om et stort bord, og skriver flittigt på post-its: Ansættelse af ny medarbejder. Produkttest. Video i TV2 Echo. Generalforsamling. Det er konkrete mål, som mikrovirksomheden har nået i løbet af de sidste måneder.
”Det er sejt at se, at I har nået så mange mål allerede!” lyder det begejstret fra Mert Pehlivan fra KPMG, som er fagpilot for Praqua sammen med hans to kollegaer Kristian Høj og Ahmed Abdulahi.
Fagpiloterne er MYOB Akademiets frivillige konsulenter fra KPMG, der løbende giver faglig sparring til drengene og sikrer erhvervsfaglig opkvalificering. Mert, Kristian og Ahmed arbejder til daglig i Audit hos KPMG, og med deres viden og kompetencer inden for forretningsudvikling, er de stærke sparringspartnere for Praqua.
Fagpiloterne har planlagt aftenens workshop, hvor de sammen med mikrovirksomheden dykker ned i den virksomhedsstrategi, som Praqua lagde til Strategy Camp i oktober.
”Formålet med i aften er at se, hvor langt I er nået, og om der er noget, der skal tilrettes i jeres strategi,” forklarer Mert. ”Men inden vi begynder, vil jeg gerne lige sige, hvor fantastisk det er at se jer i både Min By og TV2 Echo – I er gode til at skabe synlighed omkring jer!
Øget synlighed i eksterne medier
Det sætter gang i snakken om Praquas første hovedmål: Øget synlighed. Drenge, venturepiloter og fagpiloter taler på tværs af bordet om status prioritering af målet, og selvom drengene allerede har fået god omtale i eksterne medier, har de fortsat høje ambitioner og vil gerne have endnu flere følgere på sociale medier.
Produktudvikling og salg
Derefter går fagpiloterne videre til næste hovedmål: Produktudvikling. Her kommer David, medstifter af Praqua, hurtigt på banen med en ny ide til strategien.
”Vi skal også sørge for, at vores produkt ser lækkert ud, når man modtager det. Hvis vi sender sprayen med posten, så skal køberne modtage en lækker pakke, som de har lyst til at åbne,” siger David overbevisende.
Forslaget bliver grebet af de andre drenge, og snart kommer de på masser af ideer til indpakning, en flyer med information om Praquas historie samt en brugsanvisning.
KPMG er en vigtig strategisk samarbejdspartner for MYOB Akademiet. KPMG står for at afholde de to store camps, som markerer starten og afslutningen på mikrovirksomhedernes deltagelse i MYOB Akademiet. Derudover tilbyder fagpiloterne løbende faglig sparring og workshops som StrategyBooster og SkillBooster.
Aftenens sidste hovedmål handler om Salg.
”Har I lyst til at komme herud til KPMG en dag og sætte en salgsbod op?” spørger Mert.
Både Ayoub og Haseeb er lynhurtige til at række hånden op. Nu skal de stå for den videre koordinering og aftaler desuden en salgskonkurrence internt, så de for alvor kan sætte fart på salget.
Til næste arbejdsgang får hver af drengene derfor fem sprays med hjem, og så er der en præmie på højkant, til den der først sælger sine fem sprays.
”Jeg tror, jeg skal bruge mere end fem,” siger Ayoub med et glimt i øjet.
Før aftenen slutter, går drengene hjem med en aftale om en ny workshop med fagpiloterne. Der er nemlig mange salg på vej, og det kræver både overblik over lageret samt en helt skarp præsentation af produktet. Derfor har fagpiloterne tilbudt drengene en SkillBooster-workshop til februar, med fokus på både et excelværktøj til lagerstyring samt salgstræning.
Læs også: Unge iværksættere for branchespecifik og værdifuld sparring på MYOB Akademiet