You are currently viewing Velkommen i maskinrummet hos Je M’appelle

Velkommen i maskinrummet hos Je M’appelle

Når man skal starte sin egen virksomhed, er det vigtigt, at man er i de helt rigtige omgivelser. Og det er drengene fra Je M’apelle afgjort kommet i, med deres nye kontorplads hos mentorvirksomheden Lehmann+Brun i Hørsholm.

Drengene er meget ambitiøse og derfor er det en fornøjelse at have dem her på kontoret en gang om ugen. Vi har lavet roll-ups med deres logo, som vi har stående, og drengene har fået deres egen nøgle, så de selv kan lukke sig ind med venturepiloterne. Jeg fornemmer, at drengene nyder at være her: nu begynder det virkelig at blive seriøst!”,  forklarer Peter Brun indehaver af Lehmann+Brun, som er drengenes mentorvirksomhed.

Som gæster i mikrovirksomhedens nye omgivelser, bliver vi taget varmt imod af Deniz fra Je M’apelle. På venlig opfordring fra Peter Brun, serverer Deniz hurtigt en friskbrygget caffe latte, som vi kan få varmen på.

Sammen med Je M’apelles direktør, 14-årige Sufian, er Deniz allerede mødt ind på arbejde en time før arbejdsgangens vanlige start. De to drenge har været på research-tur og skal til at forberede dagens møde.

Arbejdsgangen, denne torsdag eftermiddag, bærer præg af, at drengene fra Je M’apelle skal træffe vigtige beslutninger om deres tøjmærke. De skal beslutte, hvilken type hoodie de vil bruge, hvor på trøjen logoet skal sidde, og ikke mindst, hvad trøjen skal koste. Sufian og Deniz har sammen med Peter Brun tidligere på dagen hentet vareprøver på hoodies, og indhentet gode tilbud fra Sports Direct, en lokal tøjforhandler i Helsingør.

”Sufian og Deniz tog fuldkommen teten ved Sport Direct. Jeg havde givet dem nogle gode råd til hvad de kunne spørge ind til inden, men så snart vi trådte ind så tog de ejerskab og jeg holdte mig i baggrunden. De var rigtig gode repræsentanter for mikrovirksomheden.” forklarer Peter Brun om besøget.

Ved et langbord i midten af lokalet med højryggede kontorstole, sidder de ni stiftere af Je M’apelle og lægger store planer.  Væggene er udsmykket med kunst og i hjørnet af lokalet, ved siden af caffe-latte-maskinen, står et køleskab fyldt til renden med Faxe Kondi. ”Kun én gang per arbejdsgang,” minder Peter drengene om. Senere på arbejdsgangen skal drengene i mikrovirksomheden sammen gennemgå de mange mulige typer hoodies de kan vælge mellem.

Et logo der omfavner

En andet punkt på dagsorden er logoet, som skal have sat dets sidste visuelle præg. Je M’apelles logo består af flag i en cirkel. Logoets udtryk har drengene selv udtænkt, og introducerede det til deres venturepiloter allerede den første gang de mødte hinanden. Flagene repræsenterer mangfoldighed og forskellighed, som stemmer godt med drengenes budskab:

”Når man møder nye mennesker præsenterer man sig og giver hånd. Vi vil gerne vise, at man skal behandle alle ligeværdigt og er imødekommende over for alle uanset etnicitet, kultur, hudfarve og race. Vi vil gerne bidrage til, at vi med “Je M’apelle” rækker hånden og hilser pænt på hinanden ligeværdigt”.

Lyt til: Adam fra Je M’apelles knivskarpe pitch på under 1 minut

I dag skal drengene vælge, hvor mange og hvilke flag der skal være i logoet. Venturepiloten Nicolai hjælper dem med den grafiske opsætning. Inden aftenen er omme sætter mikrovirksomheden flueben ved deres visuelle udtryk.

Introduktionstilbud til de første 100 kunder

I en fælles snak, diskuterer drengene forskellige prissætninger af deres bluser:  Hvad skal en hoodie koste? Hvad ville vores venner betale? Hvor meget vil vi gerne tjene per hoodie?

Kendetegnet ved drengegruppen fra Kokkedal er, at de rigtig gode til at diskutere konstruktivt med hinanden. For enden af bordet sidder Sufian og er helt naturligt blevet ordstyrer af diskussionen. Foran sig har han et Excel-ark, hvori de kan beregne priser og forventet overskud. For overskud dét skal der være, og det er en af drengenes helt store ambitioner. Peter Brun supplerer fra sidelinjen: ”Drenge, men hvad er jeres målsætning?”, hvilket sætter endnu flere diskussioner i gang.

”Hvad med at vi laver en introduktionspris?” spørger Furkan fra mikrovirksomheden” Så kan vi sælge de første 100 hoodies til en billig pris”. Venturepiloterne og Peter er begejstrede for de mange idéer. Men det er en svær beslutning, og drengene bliver enige om først at lave en undersøgelse blandt deres venner og spørge, hvor meget de vil være villige til at betale for deres hoodie.

Kom med til releaseparty den 8. marts

Efter at have snakket prototypen igennem og sikret at alle er enige om, hvor logoet skal sidde og hvilken type hoodie Je M’apelle skal producere, er drengene få skridt fra at få indfriet deres første store mål.

Je M’apelles hoodies er bestilt og d. 8. marts holder drengene releaseparty i Hørsholm i deres nye lokaler, hvor interesserede kan møde drengene, høre deres historie og købe deres lækre hoodies.

Følg Je m’apelle på Facebook og få en invitation til eventet