YUNUS HAR FÅET SELVTILLID OG NYE DRØMME FOR FREMTIDEN AF AT UDVIKLE TØJKOLLEKTIONER

I 2017 begyndte otte drenge fra Kokkedal arbejdet med at etablere mikrovirksomheden Je m’appelle. De ville producere tøj. Samarbejdet om at udvikle et logo og designe, producere og markedsføre to kollektioner har givet Yunus større nye kompetencer og større tiltro på egne evner.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Her kan du se vores jubilæumsvideo med 16-årige Yunus Eren Celik fra Kokkedal.

 

Otte barndomsvenner fra Egedalsvænge i Kokkedal havde en vision om at udvikle et tøjbrand, som kunne skabe fællesskab og stå for, at man altid skal møde mennesker ligeværdigt og med imødekommenhed, uanset hvor man kommer fra.

I 2017 etablerede de mikrovirksomheden Je m’appelle, som på fransk betyder ”jeg hedder”. For 16-årige Yunus var det en helt særlig oplevelse at få chancen for at udvikle en mikrovirksomhed og arbejde for gøre forretningsideen til et virkeligt produkt i samarbejde med sine syv venner.

NYFUNDEN DISCIPLIN OG HØJE KARAKTERER

De unge iværksættere designede og lancerede to kollektioner af t-shirts og hættetrøjer i løbet af de to år, hvor de var en del af MYOB Programmet og efterfølgende MYOB Akademiet hos Mind Your Own Business.

Arbejdet med at designe et logo, finde frem til den rette producent og markedsføre tøjkollektionerne var en proces for teenage-drengene, hvilket har givet mod og styrket troen på, at man kan skabe det, man vil, så længe man arbejder hårdt og tror på sine visioner, fortæller Yunus.

”Jeg tror, at hvis ikke jeg havde været med i Mind Your Own Business, så ville jeg være meget usikker, og jeg ville ikke tage tingene seriøst. For eksempel er mit karaktergennemsnit i skolen rykket meget højere op i forhold til, da jeg startede i Mind Your Own Business. Jeg røg fra 6,6 til 8,9. Og det er jeg ret stolt over, når jeg kigger tilbage.”

”Jeg er også blevet meget mere selvdisciplineret. Eksempelvis når det kommer til at lave opgaver. Dem skal jeg jo have lavet. Og når jeg laver aftaler, så holder jeg dem. Og med afleveringer i skolen, dem er jeg jo nødt til at lave,” siger Yunus.

De unge iværksættere var til Strategy Camp som en del af MYOB Akademiet i 2018. Her skrev de forretningsplan og satte mål for samarbejdet og udviklingen af Je m’appelle.

OPBAKNING FRA ERHVERVSLIV OG VENNER

Drengene samarbejdede med store virksomheder i arbejdet med Je m’appelle. Konsulenthuset Lehmann+Brun var mentorvirksomhed og kom med faglig vejledning. Og drengene sparrede med Arbejdernes Landsbank, som bød ind med viden om økonomi og drift.

For Yunus har det betydet meget at opleve anerkendelse og opbakning fra venner, familie og indbyggerne i Kokkedal. Drengene fik succes med at sprede deres budskaber for tøjbrandet både lokalt og nationalt, da de fortalte om deres arbejde i TV2 Lorry, The Voice og i de lokale aviser.

”Jeg har oplevet meget positiv respons fra folk i lokalområdet. Nogle mødre og elever som siger ’Årh se, det er Je m’appelle. Det er vildt fedt, det I gør. Bliv endelig ved!’,” fortæller Yunus.