Når man etablerer en mikrovirksomhed, er det nødvendigt at have en bankkonto til at håndtere virksomhedens indtægter og udgifter. Det kan være en vanskelig og formel proces, der kan virke abstrakt, når man er teenager. Men det er også en lærerig proces – som er relevant både nu og i fremtiden.
Som et nyt tiltag i Mind Your Own Business indgår organisationen samarbejder med lokale bankfilialer over hele landet for at støtte drengene i etableringen af deres mikrovirksomheder. Et tiltag, der netop har bestået sit første leveår.
Mentorvirksomhedsbesøg i Middelfart Sparekasse
Gensidigt udbytte
Gennem samarbejdet bliver medarbejdere i de respektive banker klædt på til at modtage de unge drenge og deres nyopstartede mikrovirksomheder. Her skal de bl.a. introducere drengene for formalia omkring oprettelsen af en bankkonto i virksomhedens navn og give en introduktion til privat økonomi.
Som finansielle sparringspartnere introducerer de kyndige rådgivere drengene for budgetplanlægning, løbende opfølgning på økonomiske forhold, og hvorfor sådan noget er vigtigt. De udfordrer drengene og deres markedsføringsstrategi og sikrer, at mikrovirksomhedens økonomi er bæredygtig.
”Vi har været med til at få styr på det formelle omkring økonomien. Og jeg har været Djævlens advokat, og spurgt drengene om nogle af de dumme spørgsmål, som de måske ikke havde tænkt på. Fx hvordan vil de sælge og markedsføre deres produkt. For det kan godt være, at du har et hammergodt produkt, men hvis ikke du ved, hvordan du skal sælge det, så kommer du ikke langt”, forklarer Michael Lüthi fra Sparekassen Sjælland.
Og det er ikke kun drengene, der vinder på samarbejdet. Som rådgiver i Jyske Bank oplever Steffan Petersen, at samarbejdet har smittet af på medarbejderne. Fælles føler de en stolthed over, at banken har engageret sig i lokalområdet, og at de samtidig har mulighed for at bruge deres egen viden og kompetencer til at hjælpe en gruppe unge drenge med at føre deres drøm ud i livet. Det har ført til et ganske særligt samarbejde mellem banken og drengene fra mikrovirksomheden Whired.
”Vi har været glade for og stolte over at få lov til at være med i det her CSR-projekt sammen med Mind Your Own Business. Vi ved, at det betyder meget for vores kollegaer, at vi kan hjælpe med noget, der har tilhørsforhold til Aarhus. Og så er det jo herligt, at den viden vi får her i banken om at drive virksomhed gennem vores erhvervskunder, er noget vi kan bidrage med positivt – som i tilfældet med Whired, der ikke har så mange ressourcer til selv at købe kompetencerne ude i byen”, fortæller Steffan indledningsvist.
Jyske Bank
I Trige lidt uden for Aarhus har Steffan Petersen været primær kontaktperson mellem Jyske Bank og drengene fra Whired. Det tog dog kun få måneder, før samarbejdet blev udvidet både inden for banken og i det nære netværk.
De ambitiøse drenge fra Whired – mikrovirksomheden, som tilbage i maj modtog æresprisen for at være en af de mest innovative mikrovirksomheder i Mind Your Own Business historie – havde sat sig for at udvikle et helt nyt produkt: en kabelopruller til høretelefoner.
Om samarbejdet med drengene, fortæller Steffan:
”Jeg har mødt drengene mange gange, og hver eneste gang har de overrasket mig positivt. Første gang jeg mødte drengene, fik vi en snak om deres virksomhed og produkt. Derfra gik snakken hurtigt over i, at vi skulle have styr på legitimationen og de processer, der er omkring det. Det kan lyde lidt kedeligt at udfylde formularer og lave beregninger på indtægter osv. Men hurtigt begyndte drengene at stille ret mange spørgsmål, og det var tydeligt at se, at de var interesserede og havde en lyst til at lære. De kunne se, at det var en nødvendighed for den virksomhed, som de virkelig brænder for.
Ved et senere møde nævnte drengene, at de godt kunne tænke sig at komme i kontakt med et ingeniørhus og få noget sparring på udviklingen af deres produkt. Så vi ringede til Kirkholm Maskiningeniører, der er kunde i vores bank, og fortalte dem om drengenes projekt, og spurgte om de kunne have interesse i at give drengene lidt hjælp. De tøvede ikke og sagde med det samme ja. Så vi var til møde med direktøren i Skanderborg, og drengene fik rigtig god og konstruktiv sparring på deres produkt og processen omkring udviklingen.”
Whired på besøg hos Kirkholm Maskiningeniører A/S
Sideløbende med samarbejdet med Steffan har Alexander Janku fra Jyske Bank TV fulgt drengenes udvikling og deres proces fra begyndelsen frem til den afsluttede Business Award i maj. Det er blevet til fire rigtig flotte kortfilm, som vi varmt anbefaler alle interesserede at se. Filmene bliver lanceret i løbet af juli, og du kan se dem på Mind Your Own Business’ Facebookside.
Om samarbejdet med Mind Your Own Business og brugen af socialt iværksætteri som metode til at skabe nye muligheder for unge drenge i udsatte boligområder, siger Steffan:
”Der hvor jeg oplever det allermest, er når jeg ser drengenes udvikling, og den glæde de har haft ved det her projekt. Det har været fantastisk at se. Især da jeg så live med på Facebook fra Business Awarden i København, da drengene vandt æresprisen; hvor jeg tror, at alle der så med, kunne se, at det her projekt har betydet enormt meget for dem. Det er jeg helt sikker på, er med til at bidrage positivt til vores samfund. Og det har Mind Your Own Business været med til at skabe. Derfor er vi rigtig glade for at have været med i projektet, og vi er lykkelige over, at få lov til at følge Whired, når de næste år fortsætter på Mind Your Own Business Akademiet.”
BUSINESS AWARD 2017: Rød løber og store drømme
Sparekassen Sjælland
I den anden ende af landet har Michael Lüthi, rådgiver i Sparekassen Sjælland, været den primære kontaktperson til drengene fra Hermanos i Valby. For ham er samarbejdet med Mind Your Own Business og drengenes mikrovirksomhed noget, der går helt i tråd med Sparekassens DNA.
”En af vores leveregler er, at vi skal gøre lokalsamfundet til et bedre sted at leve og drive forretning. Og det passer jo lige ind her. Samtidig er det virkelig herligt at opleve den udvikling, som drengene gennemgår og se, hvor meget de formår at skabe på så kort tid.
Drengene har været på besøg i banken af flere omgange; både på workshops og for at sætte penge ind på virksomhedens konto. Det var jo en god lejlighed, til at få en lille snak om hvordan det gik og høre lidt om, hvor drengene gerne vil hen i livet. Og det er det, det hele handler om. For selvom drengene er opvokset i et såkaldt ressourcesvagt område, så har de jo faktisk de samme drømme, som alle andre unge har. De har bare brug for nogen, som vil give dem en kærlig, hjælpende hånd”, fortæller Michael.
Og spørger man Michael, så er der mange mennesker, der vil stå klar til at give en hånd, hvis blot de bliver spurgt.
”De fleste mennesker vil jo gerne gøre noget uegennyttigt, som ikke kommer til gode for dem selv. Det er jo det, man kan se med så mange CSR-projekter og frivillige initiativer. Og det der sker, med denne her altruistiske tilgang til at hjælpe andre er, at man også får det godt med sig selv. Alle vil jo gerne hjælpe, hvis bare de bliver spurgt.
Derfor greb vi også chancen, da vi gennem Mind Your Own Business fik mulighed for at hjælpe drengene i Hermanos. Som Sparekasse vil vi gerne hjælpe, hvor vi kan og måske være med til at åbne nogle døre lidt hurtigere, og på den måde, så at sige, hjælpe drengene lidt frem i bussen. Det er sjældent, at en bankrådgiver får mulighed for at få indblik i unges drømme og ambitioner på denne måde”, fortæller Michael afslutningsvist.
I Mind Your Own Business er vi utrolig glade for den store opbakning fra bankerne til alle mikrovirksomhederne i hele landet. Stor tak til:
Jyske Bank: Whired (Trige) og Kick Play Celebration Cup (Tilst)
Sparekassen Sjælland: Hermanos (Valby) og Run Køge Run (Køge)
Middelfart Sparekasse: Red Livet (Horsens)
Arbejdernes Landsbank: SXB (Amager, København)
Nykredit: The Next Panda (Randers)